Gisteren ontvingen de leiders van een groot beroerteonderzoek de Winklermedaille, de belangrijkste prijs van de Nederlandse Vereniging voor Neurologie. Het door de Hartstichting gefinancierde MR Clean-onderzoek heeft de behandeling van herseninfarcten sterk verbeterd.

Het is voor het eerst sinds de uitreiking in 1950 dat de prijs niet naar één persoon, maar naar een groep personen gaat. De voorzitter van de jury, prof. dr. John Wokke, gaf hierover aan dat het om een unieke samenwerking gaat waarbij alle zes genomineerden een unieke bijdrage leverden aan het onderzoek en verantwoordelijkheid dragen voor het geheel. Het een mooi voorbeeld van hoe onderzoekers binnen consortia samen sneller oplossingen voor hart- en vaatziekten vinden en die oplossingen ook sneller bij patiënten kunnen brengen.

Over het onderzoek

Het MR Clean-onderzoek toonde aan dat patiënten sneller en beter herstellen na een herseninfarct als het lukt om het afgesloten bloedvat snel open te maken met een katheter. De tot dan toe beschikbare behandeling met stolsel oplossende medicijnen had slechts bij 1 op 10 patiënten een aantoonbaar effect. Per jaar komen ongeveer 2.000 patiënten in Nederland in aanmerking voor de nieuwe behandeling. Een grote groep blijft zo ernstige beperkingen bespaard. Eerder werd het onderzoek al door vakblad NEJM een van de meest geciteerde en daarmee invloedrijkste studies genoemd.

De ontvangers van de Winklermedaille

Van links naar rechts: professor Charles Majoie, neuroradioloog, professor Yvo Roos, neuroloog, professor Wim van Zwam, interentieradioloog, professor Aad van der Lugt, neuroradioloog, professor Robert van Oostenbrugge, neuroloog, en professor Diederik Dippel, neuroloog.

Ontvangers van de Winklermedaille

Over de Winklermedaille

De Winklermedaille wordt eens in de vijf jaar uitgereikt door Nederlandse Vereniging voor Neurologie, aan de gene die de meest verdienstelijke bijdrage heeft geleverd op het gebied van de neurologische wetenschap. De medaille is ingesteld ter nagedachtenis aan prof.dr. Cornelis Winkler (1855 - 1941). Hij was hoogleraar in de Psychiatrie en Neurologie, grootmeester op het gebied der Neurologie en de Hersenanatomie in Nederland.

Nieuwsbrief voor professionals

Altijd op de hoogte van de actualiteiten rondom financieringsmogelijkheden, projecten en evenementen? Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.