Professionals.Hartstichting.nl wordt geladen

82% van de Nederlanders vindt het belangrijk dat bewerkte voeding gezonder wordt gemaakt. Ze vinden dat frisdranken met veel suiker duurder moeten worden (63%) en 72% zegt dat er een verbod moet komen op reclame voor ongezonde voeding voor kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darmstichting en Nierstichting. De gezondheidsfondsen, verenigd in de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie, willen dat de politieke partijen in een nieuw regeerakkoord supermarkten en fabrikanten via wetgeving aanzetten om ons eten en drinken gezonder te maken. De oproep wordt ondersteund door UNICEF Nederland en de Gemeente Amsterdam.

De huidige maatregelen zijn ontoereikend. Zo hebben de afspraken tussen overheid en voedingsindustrie om eten en drinken gezonder te maken keer op keer niet tot voldoende verbetering geleid. De hoeveelheid zout, suiker en verzadigd vet in producten is onvoldoende verlaagd. Met de campagne ‘Het is tijd voor gezonde voeding’ pleiten de Alliantiepartners ervoor dat het nieuwe kabinet een einde maakt aan de vrijblijvendheid van convenanten en vrijwillige afspraken.

Tom Oostrom, directeur Nierstichting, namens de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie: "Ongezond eten en drinken maakt mensen ziek. Daarom moet de hoeveelheid zout, suiker en ongezond vet in producten omlaag. Fabrikanten en supermarkten zetten te kleine stappen. Keer op keer zien we dat ons eten en drinken te ongezond blijft. Het nieuwe kabinet moet prioriteit geven aan wetgeving om het voor Nederlanders makkelijker te maken om gezond te kunnen eten en drinken. De jarenlange zelfregulering door de voedingsindustrie heeft te weinig opgeleverd."

Drie hoofdpunten

De volgende drie hoofdpunten moeten volgens de Alliantiepartners voorrang krijgen en kunnen rekenen op groot draagvlak in de samenleving.

  • Gezonder maken van bewerkte voedingsmiddelen

    Producten in supermarkten en in horeca moeten gezonder worden met minder zout, suiker en ongezond vet. Fabrikanten moeten daarom worden verplicht om jaarlijks de hoeveelheid zout, suiker en ongezond vet in producten te verlagen. Zo voorkomen we dat ongezond eten en drinken mensen, ziek maakt. Uit het onderzoek blijkt dat 82% van de Nederlanders dit belangrijk vindt.

  • Minder suiker in frisdrank

    Ondanks afspraken doen fabrikanten te weinig om de hoeveelheid suiker in frisdrank te verlagen en daarom is het nodig dat de overheid maatregelen neemt. Zoals een belasting op te veel suiker. Een oplossing waarmee we vooral jongeren – als grootverbruikers van gesuikerde drankjes – beschermen tegen te hoge suikerinname en het krijgen van diabetes type 2. Van de ondervraagde Nederlanders steunt 63% een dergelijke maatregel.

  • Alleen kindermarketing voor gezonde voeding

    Te weinig kinderen in Nederland hebben een gezond voedingspatroon. Kindermarketing verleidt kinderen nu nog te vaak tot ongezond eten; de Alliantie vindt dat kindermarketing alleen nog ingezet zou mogen worden om gezond eten en drinken te promoten. Dat betekent een verbod op elke vorm van kindermarketing voor producten als frisdrank, koekjes, ijs en chips. De maatregel kan op steun rekenen van 72% van de Nederlanders.

Een gezond voedingspatroon voor ieder kind

Ongezonde voeding is na roken de belangrijkste vermijdbare doodsoorzaak, met 12.900 doden per jaar. Op dit moment zorgt de voedselomgeving ervoor dat vrijwel niemand volledig gezond eet en drinkt. Nederland telt zo'n 350.000 kinderen die (veel) te zwaar zijn. Als het nieuwe kabinet de voedselomgeving per direct gezonder maakt, kan ieder kind een gezond voedingspatroon ontwikkelen. Daardoor groeit een generatie op die later minder ziek zal zijn. “Als we nu niks doen, heeft in 2040 bijna tweederde (2) van de Nederlanders overgewicht, met alle gevolgen van dien. Dat zijn meer dan 9 miljoen mensen. Om dit probleem aan te pakken, willen wij een maatschappij waarin gezond eten en drinken de standaard is. Te beginnen bij de jeugd”, aldus Oostrom.

To be able to view this content you need to accept the cookies that come from this third party.

Over de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie

De Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie zet zich in voor gezonde voeding voor de jeugd. Wij zijn Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting. En werken samen met Gemeente Amsterdam, UNICEF Nederland en nog zestien andere gezondheidsfondsen. Ons doel is simpel: de voedselomgeving nú gezonder maken, zodat ieder kind in Nederland een gezond voedingspatroon kan hebben. Want gezonde gewoontes op jonge leeftijd zullen leiden tot gezonde gewoontes in de rest van het leven waardoor een gezonde generatie opgroeit die later minder ziek zal zijn. Het is tijd om in actie te komen. Het is tijd voor gezonde voeding. Het is tijd voor een Gezonde Generatie.

Doe je mee?

Binnenkort barsten de campagnes van de politieke partijen los voor de Tweede Kamerverkiezingen van 17 maart 2021. Wij willen hier samen met jou deel van uitmaken door de urgentie van gezonde voeding te vergroten en tot één van dé verkiezingsthema's te maken.

  • Dit gaan we doen

    • De Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie (AVGG) heeft de handen ineengeslagen en voert gezamenlijk campagne opdat de broodnodige oplossingen voor een gezonde voedselomgeving en gezonde voeding in het regeerakkoord komen.
    • Wij rollen een beïnvloedingscampagne uit m.n. via social media en laten zien dat vrijwel heel Nederland vindt dat het tijd is voor een gezonde voedselomgeving. Dit gericht op politiek en overheid. 
    • Samen met veel Nederlanders en diverse organisaties leggen wij duidelijke oplossingen neer, die Nederland komende kabinetsperiode in kan zetten: op productverbetering, suikertaks en kindermarketing. Dat geluid laten we vanuit alle kanten van de samenleving horen. Vanuit de zorg. Vanuit consumentenorganisaties. Vanuit de gezondheidssector. Vanuit de wetenschap. Vanuit veel betrokken Nederlanders.
  • Dit kan jij doen

    Graag nodigen we jou uit om met ons campagne te voeren. 

    Dit houdt in dat wij je op gepaste tijden een Whatsappbericht sturen met de vraag om bijvoorbeeld een campagnefilmpje te delen of te liken op Twitter of LinkedIn. Ook kunnen we je vragen om een ingezonden brief te ondertekenen.

    Er wordt een tijdelijke Whatsappgroep aangemaakt met iedereen die wil bijdrage aan deze campagne. We zullen deze gebruiken om af en toe een bericht te sturen met de vraag of je voor ons in actie wilt komen.

    Heb je interesse om samen met ons campagne te voeren? Meld je dan aan! Mail Carolien Martens op [email protected].

  • Looptijd

    De campagne start donderdag 11 februari 2021 en loopt door tot er een nieuw regeerakkoord ligt.

Meer weten?

Lees lees over deze campagne op tijdvoorgezondevoeding.nl.