Nieuw: Kickstarter patiëntenparticipatie bij onderzoek

Waar begin je, als je patiënten wilt betrekken in je onderzoek? Wat zijn valkuilen en succesfactoren in de samenwerking? En hoe vind je de juiste ervaringsdeskundigen? Onderzoekers kunnen nu voor de antwoorden terecht op de Kickstarter voor patiëntenparticipatie in onderzoek. De Hartstichting is één van de financiers en initiators van dit nieuwe online platform.

Informatie en advies over patiëntenparticipatie

De Kickstarter biedt informatie en advies over patiëntenparticipatie, toegespitst op wetenschappelijk onderzoek. De website maakt onderzoekers wegwijs en geeft ze handvatten om participatie in hun onderzoek vorm te geven. Met dossiers over belangrijke en relevante thema’s die onderzoekers zelf hebben aangedragen.

Alle soorten onderzoek en in iedere fase

Patiëntenparticipatie is zinvol in alle soorten onderzoek en in alle fases. Van fundamenteel onderzoek tot klinisch of toegepast. En van het bepalen van een onderzoeksagenda en het schrijven van een voorstel, tot het uitvoeren en afronden van een onderzoek. De Kickstarter bestrijkt dan ook alle soorten van en fases in wetenschappelijk onderzoek.

Informatie op maat

De Kickstarter biedt informatie op maat voor alle vragen en situaties van onderzoekers. Voorbeelden:

• Hoe geef je patiëntenparticipatie vorm?
  • Hoe kun je verdieping aanbrengen in de inbreng van patiënten?
  • Hoe vind je ervaringsdeskundigen?
  • Hoe ga je om met voorwaarden van subsidiegevers?

Wegwijzer van en voor betrokken partijen

De Kickstarter is speciaal voor onderzoekers gemaakt. Met specifieke informatie en antwoord op vragen die bij onderzoekers leven. De Kickstarter is een onderdeel van een bredere website over patiëntenparticipatie: participatiekompas.nl. Participatiekompas biedt methoden en tools, praktijkvoorbeelden en publicaties over patiëntenparticipatie voor alle betrokken partijen: beleidsmakers, zorgprofessionals en organisaties van patiënten en cliënten.

Naar de Kickstarter

Over de samenwerking, cocreatie en financiering

De website is ontwikkeld door PGOsupport samen met onderzoekers van het Athena Instituut van de Vrije Universiteit van Amsterdam. Vorm en inhoud zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en ontwikkeld in cocreatie met wetenschappelijk onderzoekers.

Het project is geïnitieerd en gefinancierd door de Hartstichting, Alzheimer Nederland, Harteraad, KWF Kankerbestrijding en ZonMw.

Meer lezen

Karin Kanselaar

Karin Kanselaar: “Patiënten betrekken bij onderzoek is voor ons heel normaal”

Kickstarter patiëntenparticipatie