We noemden het een pressure cooker, en dat was het. Afgelopen woensdag veranderde het kantoor van de Hartstichting in een snelkookpan waarin ideeën voor de Big Beat Challenge werden uitgewerkt. Dr. Sandra van Dijk vertelt hoe ze dit ervaren heeft. Zij is universitair docent Gezondheidspsychologie van de Universiteit Leiden en lid van een van de teams die de Big Beat Challenge aangaat.

Het aanvragen van 30 miljoen Britse pond doe je niet zomaar. Toch is dat wat de Britse Hartstichting vraagt: een vernieuwend en vooral brutaal idee dat de toekomst van hart- en vaatziekten transformeert. Om tot het beste idee te komen is het belangrijk dat elk aspect van het idee vanuit verschillende hoeken bekeken wordt. Dat is precies wat onderzoekers en andere geïnteresseerden afgelopen woensdag hebben gedaan. Bij de Big Beat pressure cooker, georganiseerd door de Hartstichting en de DCVA.

Gevarieerde groep mensen die belangeloos meedenkt

Het idee van een pressure cooker was niet nieuw voor Van Dijk. Toch vond zij het heel bijzonder wat er afgelopen woensdag gebeurde. “Ik had nog nooit ervaren hoe bijzonder en inspirerend het is als een team vanuit heel verschillende disciplines om je heen komt staan”. Haar team bestond bijvoorbeeld uit een arts-onderzoeker, een ondernemer, een marketing-strateeg, een psycholoog en een emeritus hoogleraar op het gebied van supply chain economics. “Ik vond het echt super dat deze leuke en slimme mensen vanuit hun eigen werkveld belangeloos met me mee wilden denken.”

Heel bijzonder en inspirerend als een team vanuit heel verschillende disciplines om je heen staat en met je meedenkt.

Beloning voor gezonde leefstijl

Na een korte introductie door dagvoorzitter Pieter Jan de Bree en Floris Italianer, directeur van de Hartstichting, was het podium voor de mensen die overwegen een Big Beat aanvraag in te dienen. In 5 minuten vertelden zij wat ze van plan waren, en welke hulp ze daarbij nodig hadden.

Ambitieuze plannen voor BENEFIT

Van Dijk sprak hierbij over de ambitieuze plannen van het BENEFIT-team. ​BENEFIT is een programma dat wordt gefinancierd door de Hartstichting. Het spoort hart- en vaatpatiënten aan een gezonde leefstijl vol te houden. Het centrale element is een innovatief ecosysteem dat gezond leven aantrekkelijker maakt. De leden krijgen een beloning voor de moeite die zij doen om gezond te leven. Innovatieve oplossingen zijn nodig, omdat het lastig is gewoonten te doorbreken. Je moet een gezonde leefstijl aantrekkelijker maken.

BENEFIT-punten

Patiënten kunnen BENEFIT-punten sparen door het:

• volgen van (online) leefstijlcursussen
  • nakomen van afspraken rondom revalidatie of controleafspraken bij de huisarts
  • op gezette tijden (laten) meten van hun bloeddruk, gewicht of cholesterol, als dat geadviseerd is
  • oppakken of volhouden van een gezonde leefstijl

De gespaarde BENEFIT-punten kunnen zij inwisselen voor producten naar keuze bij grote winkelketens of voor korting op een dagje weg.

Wat doen met geld van Big Beat Challenge?

Met 30 miljoen pond van de Big Beat Challenge kan het BENEFIT-team hun plannen opschalen, zowel qua omvang als mogelijkheden. Bijvoorbeeld door de inzet van wearables, slimme weegschalen, en het implementeren van spelelementen.

Caleidoscoop voor nieuwe inzichten

Na de pitches kozen de deelnemers het idee dat ze het meest aansprak. Bij die persoon schoven ze aan, om door te praten over het idee. Dit vond Van Dijk heel waardevol. “Door alle kritische vragen die op ons werden afgevuurd, voelde het alsof ik een caleidoscoop in handen kreeg waarmee we ons BENEFIT-programma vanuit verschillende hoeken en in verschillende kleurstellingen te zien kregen”.

Van Dijk kreeg al snel de kritische vraag: Waarom zo klein? Waarom niet ook mensen met andere aandoeningen? Waarom niet iedereen, van jongs af aan? Hoezo zou je alleen in willen zetten op de zieke mensen? Met 30 miljoen kun je heel veel doen.

Deadline verstreken

Ook een idee indienen? De deadline voor indienen van de vooraanvraag van de Big Beat Challenge is 14 juni 2019. Hiermee heb je nog 7 weken om je idee te vormen, partners te benaderen en een eerste conceptaanvraag te formuleren. Indienen verloopt via de British Heart Foundation (BHF). De Britse Hartstichting stelt financiën ter beschikking voor het verder uitwerken van de beste ideeën.

Heb je vragen?

Ben jij net als Sandra van Dijk van plan een aanvraag in te dienen, en heb je een specifieke hulpvraag? Laat het ons weten. We denken graag met je mee. Mail naar [email protected].

Interessant voor jou

Het laatste nieuws voor professionals

Geen resultaten gevonden.