Hartfalen is een groeiend probleem in Nederland. Naar schatting zijn er in Nederland 255.000 mensen die hartfalen hebben, maar dit nog niet weten. Daarom is het goed om hartfalen beter op de kaart te zetten. Jij kunt daarbij helpen.

In onderstaande presentatie en factsheet hebben we de meest recente cijfers en informatie over vroege opsporing en behandeling voor je op een rijtje gezet. Deze presentatie en factsheet hebben wij samen met cardiologen en huisartsen ontwikkeld. Je kunt ze gratis downloaden en gebruiken. Bijvoorbeeld voor een korte presentatie tijdens de ochtendoverdracht of een mini-symposium voor collega’s uit de regio.

Presentatie

Kies de slides die voor jou relevant zijn. Voor extra tips over het gebruik van de presentatie download je de handleiding.

Factsheet

In deze factsheet vind je de cijfers rondom hartfalen:

• korte omschrijving hartfalen
  • veelvoorkomende klachten
  • prevalentie in Nederland
  • ejectiefractie
  • sterfte
  • ziekenhuisopnamen
  • zorgkosten

Wat kun je nog meer doen?

Werk samen met de Hartstichting aan meer bewustzijn over hartfalen. Kijk wat jij kunt doen vanuit de huisartsenpraktijk of het ziekenhuis.

Vragen over hartfalen?

Heb je vragen over onze aanpak of wil je graag meedenken? Neem contact op met medisch beleidsadviseur Susanne Bogerd. Mail naar [email protected].