Na 6 dagen en 1200 kilometer in de benen kwamen de cardiologen op 31 augustus aan in Parijs. Met deze uitdagende tocht over de 1912 meter hoge Mont Ventoux haalde het fietsteam al meer dan € 27.000,- op voor de Hartenbank. Maar wat is de Hartenbank, en waarom is het zo belangrijk?

Belang Hartenbank

Voor onderzoek naar hart- en vaatziekten is veel vraag naar hartweefsel van hartpatiënten en mensen met een gezond hart. Op dit moment kunnen onderzoekers moeilijk aan menselijk hartweefsel komen. Daarom wil het Netherlands Heart Institute (NLHI)/Durrer Center een Hartenbank oprichten. Dit is een centrale biobank waarin hartweefsel van overleden donoren wordt verzameld.

Het doel van de Hartenbank is om elk jaar:

• 1000 donoren te registreren met verschillende aandoeningen
  • ​50 harten op te nemen in de biobank

Versnelling van onderzoek

Het opzetten van een Hartenbank versterkt de Nederlandse infrastructuur op het gebied van hart- en vaatonderzoek enorm.

De meerwaarde van de Hartenbank kun je samenvatten in vier punten:

• Onderzoekers kunnen gemakkelijker aan menselijk hartweefsel komen.
  • Onderzoek wordt versneld door het koppelen van dit materiaal aan klinische gegevens.
  • Mogelijk dalen ook de kosten voor het totale onderzoek.
  • Mogelijk minder dierproeven nodig door beschikbaarheid menselijke harten.
De Hartenbank is voor de toekomst en de voortgang van de cardiologie onmisbaar.
— Prof. Pieter Doevendans, fietste mee voor dit goede doel

Veel geld nodig

De Hartstichting is één van de financiers van de Hartenbank. Maar voor dit project is meer geld nodig. Draag jij ook bij aan dit mooie project? Je steunt de sportieve cardiologen én je draagt bij aan de Hartenbank.

Deze actie is gesloten

Maar er zijn altijd mogelijkheden om zelf een actie te starten.