Beroerteonderzoek wint belangrijkste Nederlandse neurologieprijs | Hartstichting

18 december 2020

Gisteren ontvingen de leiders van een groot beroerteonderzoek de Winklermedaille, de belangrijkste prijs van de Nederlandse Vereniging voor Neurologie. Het door de Hartstichting gefinancierde MR Clean-onderzoek heeft de behandeling van herseninfarcten sterk verbeterd.

Hartstichting start extra onderzoek naar corona-zorg door huisarts

17 december 2020

De Hartstichting steekt extra geld in nader onderzoek naar mensen die corona krijgen, maar niet in het ziekenhuis liggen. Het doel is dat patiënten die plotseling achteruit gaan, eerder de juiste zorg krijgen.

Hartstichting bedankt onderzoekers voor inzet

Het is een bijzonder jaar geweest met veel uitdagingen voor ons allemaal. Tijdens de eerste lockdown waren veel laboratoria gesloten, moesten experimenten gestaakt worden en konden klinische studies niet doorgaan. De Hartstichting wil alle onderzoekers ontzettend bedanken voor de manier waarop zij met zijn allen de schouders eronder zetten, voor hun veerkracht en creativiteit.

Eerste investering FIRST-fonds in mogelijk medicijn tegen beroerte

Fonds InvesteringsRijpe Starters, dat eerder dit jaar werd opgericht door de DCVA, heeft haar eerste investering gedaan. Hiermee kan TargED Biopharmaceuticals vervolgonderzoek doen naar een medicijn dat bloedpropjes oplost.

Vacatures voor Commissie maatschappelijke kwaliteit

De Commissie Maatschappelijke Kwaliteit (CMK) beoordeelt voor de Hartstichting de maatschappelijke kwaliteit van onderzoeksaanvragen. Op dit moment zijn we op zoek naar een arts of zorgprofessional met een neurologische achtergrond en naar iemand die vanuit eigen ervaring het patiëntenperspectief kan vertolken.

Dekkerbeurzen 2021 nu open

Talentvolle onderzoekers kunnen nu een voorstel indienen voor de volgende Dekkerbeurzen: Postdoc, Clinical scientist, Senior scientist en Senior clinical scientist. Kijk nu voor welke beurs jij in aanmerking komt. De deadline is 2 maart 2021.

Hartstichting helpt werven

De Hartstichting helpt onderzoekers met het werven van voldoende deelnemers voor onderzoek.

Samenwerking huisarts en cardioloog moet beter in strijd tegen hartfalen

Hartfalenzorg in Nederland is goed, maar kan en moet beter, vindt zowel huisarts Frans Rutten als cardioloog Mieke van den Heuvel. Over de cruciale factor zijn zij het eens: samenwerken!

Huisarts en onderzoeker Frans Rutten: “Hartfalen opsporen en de juiste behandeling geven is detectivewerk en vakmanschap.”

Cardioloog Mieke van den Heuvel: “Wacht bij beginnend hartfalen niet met behandelen, afwachten is achteruitgang.”