Uitnodiging digitale netwerkbijeenkomst hartstilstand zonder getuigen

Een kans op overleven voor iemand die een hartstilstand krijgt terwijl er niemand in de buurt is. Dat is het doel van het programma “Hartstilstand zonder getuigen”. Op 4 november organiseert de Hartstichting een digitale netwerkbijeenkomst om het programma verder vorm te geven en eerste stappen te zetten. Kom jij ook?

Zorgen over vertraging van onderzoek bij tweede coronagolf

Het toenemend aantal ziekenhuisopnames, de huidige maatregelen en de dreiging van een complete lockdown. Genoeg redenen om als onderzoeker alert te blijven op een goede voortgang van je onderzoek. Voorzie je problemen? Neem contact met ons op.

Landelijke aandacht voor CAPACITY COVID-registratie

“Eén op tien coronapatiënten krijgt complicaties aan het hart”, zo las de kop van het artikel dat eerder deze maand in verschillende landelijke en regionale media verscheen. Het gaat om de eerste resultaten van de CAPACITY COVID-registratie.

Impact corona op hart- en vaatonderzoek

De coronacrisis en de daaruit voortkomende maatregelen hebben veel onderzoeksprojecten tijdelijk stilgelegd. Wat de omvang van de vertraging en de financiële schade hiervan is? Dat zochten we uit.

Preventieconsult bij huisarts: meer aandacht voor gezonde leefstijl nodig

De Hartstichting pleit voor brede beschikbaarheid van de Gecombineerde Leefstijl Interventie

Goede voorbeelden van gebruikersparticipatie

Het betrekken van gebruikers van onderzoeksresultaten bij je onderzoek is voor sommigen inmiddels vanzelfsprekend en voor anderen nog een puzzel. Om jou te inspireren delen we een aantal filmpjes met voorbeelden van gebruikersparticipatie in de praktijk.

Monika Hollander, kaderhuisarts hart- en vaatziekten én assistent professor: “De huisarts moet méér betrokken zijn bij innovatie”

Door: Evelyne Meynen

Emeritus-hoogleraar Jan Wouter ten Cate (1939 – 2020)

Op 21 augustus overleed emeritus hoogleraar Jan Wouter ten Cate. Ten Cate heeft een grote betekenis gehad voor de groei van het vak vasculaire geneeskunde en het onderzoek naar bloedstolling, trombose en slagaderverkalking. Naast zijn vakinhoudelijke werk was Ten Cate jarenlang actief voor de Hartstichting.

Hartfalen wordt vaak niet herkend: tijd voor actie!

Mensen met symptomen die bij hartfalen kunnen passen eerder in beeld brengen bij de huisarts. Dat is het doel van de campagne die dit najaar op initiatief van de Hartstichting start.

Nieuw landelijk consortium op aangeboren hartafwijkingen

De Hartstichting en Stichting Hartekind steken samen € 3 miljoen in nieuw groot onderzoek naar het eerder herkennen en beter behandelen van de gevolgen van aangeboren hartafwijkingen.