Nieuwe scholing ‘Acute pijn op de borst in de dagpraktijk’

De nieuwe scholing Acute pijn op de borst in de dagpraktijk kan jou als doktersassistent helpen de urgentiebepaling bij pijn op de borst te verbeteren. Meld je aan vanaf 1 september.

Financiering voor samenwerking met bedrijven

Om ervoor te zorgen dat resultaten van onderzoek terechtkomen bij patiënten, is het nodig dat universiteiten samenwerken met bedrijven. De Hartstichting stimuleert publiek-private samenwerking in een nieuw onderzoeksprogramma en roept onderzoekers op te komen met een voorstel.

Hartstichting geeft tien wetenschappers persoonlijke beurs

Het is bekend welke tien onderzoekers dit jaar een persoonlijke Dekkerbeurs van de Hartstichting ontvangen voor onderzoek naar hart- en vaatziekten. Met in totaal een bedrag van ruim 3,3 miljoen euro, kunnen de wetenschappers hun eigen onderzoekslijn opzetten en uitbouwen.

Gezamenlijke Britse, Duitse en Nederlandse financiering toegekend

Acute hartdood voorkomen, een beeldvormende techniek ontwikkelen bij hartfalen en de genetische oorzaken van atriumfibrilleren ontrafelen. Dat zijn de doelen van drie internationale onderzoeken, die samen een bedrag van in totaal 5 miljoen krijgen dat bijeengebracht is door samenwerkende organisaties uit Duitsland, Groot-Brittannië en Nederland.

Start eerste Nederlandse Hartenbank

Met het openstellen van de registratie voor donoren, is de eerste centrale Nederlandse Hartenbank officieel van start gegaan. Beschikbaarheid van menselijk hartweefsel is een cruciale factor in een snellere en betere vertaling van preklinisch naar klinisch onderzoek. De Hartenbank gaat hier voor zorgen.

Professor Hein Wellens (1935-2020)

Na ruim zestig jaar actief te zijn geweest in de cardiologie, overleed op 9 juni prof. dr. Hein Wellens. Wellens stond bekend als een van de grondleggers van de elektrocardiologie en is 84 jaar geworden. Vrijwel iedere cardioloog van de huidige generatie is direct of indirect door hem opgeleid.

Wat willen deze drie nieuwe leden van de WAR?

Door: Richard van Duin

Drie nieuwe leden van de wetenschappelijke adviesraad van de Hartstichting, Carmen van Vilsteren, directeur Health van TU Eindhoven, geneesmiddelenexpert Bert Leufkens en cardioloog Steven Chamuleau vertellen wat zij willen bereiken met de WAR.

Nieuwe deadlines Dekkerbeurzen

De oorspronkelijke deadlines voor de laatste Dekkerronde van dit jaar in juni zijn komen te vervallen vanwege de coronacrisis. De nieuwe deadline voor de Junior Clinical Scientist is 1 september 2020 om 12.00, de Clinical Established Investigator is verplaatst naar 2021. Lees hier alles over de getroffen maatregelen.

CUSTOM-AF, voor eerder opsporen en beter behandelen atriumfibrilleren

Herseninfarcten voorkomen, die worden veroorzaakt door atriumfibrilleren. Dat is het belangrijkste doel van het implementatieconsortium CUSTOM-AF. Binnen dit consortium werken de Hartstichting, NVVC Connect en de Dutch CardioVascular Alliance samen aan optimale zorg voor patiënten met atriumfibrilleren.

Steun ons als ambassadeur

We zijn hard bezig met fondsenwerving voor corona-hartonderzoek. Help ons en treed op als ambassadeur van de Hartstichting. Deel de webpagina met je netwerk.