In dit overzicht delen we met je wat er in 2024 is gebeurd in het cardiovasculaire onderzoek waar de Hartstichting (mede)financier van is. Elke maand voegen we de nieuwe resultaten toe. We doen ons best om deze lijst zo volledig mogelijk te maken. Ontbreekt jouw publicatie? Laat het ons dan weten via [email protected].

Juni

• Inge Mulder toonde aan dat een selectieve ROCK2-remmer een gunstig effect heeft op de bloed-hersen barrière na hersenletsel.

Mei

• Monika Gladka (OUTREACH) onderzocht eiwitten die betrokken zijn bij natriumuitscheiding in de urine. Ze beschrijven de impact van deze eiwitten op de ontwikkeling van het hart, homeostase en hartziekten.
  • Nordin Hanssen schreef een review over het effect van transplantaties van fecale microbiota op auto-immuunreacties bij muizen en mensen met diabetes type 1.

April

• Emma Koemans onderzocht biomarkers in vier pathologische stadia van CAA (Cerebrale Amyloïd Angiopathie). Het vermoeden is dat amyloïde biomarkers in hersenvocht als eerste een afwijking vertonen, gevolgd door MRI-biomarkers. Later volgen het niet-bloedende en het bloedende stadium van hersenbeschadiging.
  • Kanishk Kaushik onderzocht het neuropsychiatrische profiel van patiënten met CAA (Cerebrale Amyloïd Angiopathie) en hoe dit verband houdt met seks, cognitie en MRI-belasting.

Maart

• Promovenda Marie Depuydt (GENIUS) onderzocht welke cellen er in plaques zitten die een ader vernauwt. De grote hoeveelheid T-cellen kunnen duiden op een auto-immuunzikte.
  • Jessica Kiefte en Michelle Brust onderzochten hoe je het beste gebruik kunt maken van de bereidheid om leefstijl aan te passen na een hartincident. Zo zijn patiënten ontvankelijk voor herhaald leefstijladvies, vooral van een cardioloog.
  • Onderzoekers van het RECONNEXT-consortium constateren dat nierpatiënten in bijna driekwart van de gevallen niet mochten meedoen aan onderzoek naar hartmedicijnen.
  • Reinier van der Zwet onderzocht nieuwe beoordelingscriteria voor de diagnose van erfelijke CAA (Cerebrale Amyloïd Angiopathie). Hij ontdekte dat met een genetische test de gevoeligheid verhoogd kan worden van 0% naar 43%.
  • Marieke Wermer beschrijft twee gevallen van patiënten die een bloedtransfusie hebben gehad decennia voor de diagnose van CAA (Cerebrale Amyloïd Angiopathie).

Februari

• Promovenda Malin Overmars concludeert in haar proefschrift dat hart- en vaatziekten beter te diagnosticeren en te behandelen zijn als wetenschappers zorggegevens gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek en deze analyseren met kunstmatige intelligentie (AI).
  • Onderzoekers van DETECT zijn er in geslaagd om met een smartwatch betrouwbaar te meten of de bloedsomloop stilvalt bij een patiënt, zoals bij een hartstilstand. Deze resultaten zijn een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van deze smartwatch.
  • Mark Bakker (CONTRAST) onderzocht of bestaande groepen van geneesmiddelen een gunstig effect kunnen hebben op het risico om een intracranieel aneurysma te krijgen. Hij heeft geen geneesmiddelen met een beschermende werken gevonden. Wel vond hij dat antidepressiva-gebruikers die rensponsief zijn op antidepressiva vaker een intracranieel aneurysma hebben dan antidepressiva gebruikers die minder responsief zijn.
  • Joreintje Mackenbach onderzocht waarom het btw-nultarief op groenten en fruit nog niet is ingevoerd. Zij ziet een kans voor voedingswetenschappers om bij te dragen aan een duidelijke afbakening van wat gezond en ongezond is, op basis van een combinatie van voedingswaarde, energiedichtheid, mate van bewerking en mate van overdreven smaken.
  • De rationale en het ontwerp van het BECA-project zijn gepubliceerd. Het gaat om een methode om met een smartwatch een hartstilstand te detecteren buiten het ziekenhuis en daarmee ook hulpdiensten in te schakelen.
  • Marieke Wermer onderzocht het verschil tussen mannen en vrouwen bij de uiting van een vernauwing in de grote vaten. De acht onderzochte methodes (anterior circulation large vessel occlusion detectieschalen) laten vergelijkbare resultaten zien bij beide geslachten.
  • Promovendus Henk van Voorst onderzocht, rekening houdend met gezondheid en kosten, de kosteneffectiviteit van beeldvormende technieken bij een herseninfarct. Ook keek hij naar het gebruik van een nieuwe vorm van AI bij het stellen van de diagnose.

Januari

• Onderzoekers van OUTREACH vroegen meer dat 400 mensen met een bicuspide aortaklep naar hun sport- en beweeggedrag gedurende hun leven. Zij vonden geen nadelig verband tussen sporten en problemen aan de aortaklep, zoals een vernauwde of lekkende klep, of een verwijding van de aorta.
  • Uit onderzoek van Joost Lumens blijkt dat een digitale kopie van iemands hart kan voorspellen of een pacemakerbehandeling werkt of niet. Onderzoekers maken met medische gegevens uit de kliniek een computermodel dat een exacte kopie is van het hart- en vaatstelsel van een patiënt.
  • ​​​​​Joreintje Mackenbach (Supreme Nudge) publiceerde een toolkit over co-creatie, het bedenken van oplossingen samen met niet-wetenschappers. De toolkit bevat een video, infographics en voorbeelden met praktische tips voor onderzoekers en praktijkprofessionals.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief voor onderzoekers en zorgprofessionals. Dan laten we het je weten als er nieuwe financieringsmogelijkheden, evenementen of updates van vakgenoten zijn.