Waarom een landelijke hart- en vaatagenda?

Nederland telt nu 1,7 miljoen mensen met een hart- of vaataandoening. Doen we niets, dan groeit dit aantal binnen zeven jaar tot tenminste 2,6 miljoen. Deze ontwikkeling moet stoppen. Daarom is een stevige en vooral concrete ambitie nodig om de urgentie van hart- en vaatziekten op de kaart te zetten. Met een landelijke hart- en vaatagenda willen we inspireren en richting geven aan impactvolle interventies om de hartgezondheid van Nederland te verbeteren. We reserveren tenminste 50% van ons onderzoeksbudget voor onderzoek naar deze prioriteiten. Om zo’n agenda echt te laten werken, is het belangrijk dat die breed gedragen wordt. Door professionals, patiënten én andere betrokkenen bij hart- en vaatziekten. Daarom hopen we dat jij ook mee wilt denken.

Hoe komt zo’n agenda tot stand?

We ontwikkelen in groepsgesprekken een lijst met belangrijke onderwerpen die op de agenda zouden moeten. Voor deze groepsgesprekken nodigen wij je nu uit. Zodra er een lijst met onderwerpen is, mag heel Nederland daar op stemmen. Er komen dan een aantal onderwerpen bovenaan te staan, gekozen door een groot en divers publiek. Deze onderwerpen werken we uit tot de landelijke hart- en vaatagenda.

Hoeveel tijd kost dit me?

Deelname aan de groepsgesprekken kost je een dagdeel van ongeveer vier uur, plus de reistijd naar Utrecht (Jaarbeurs Meetup). Koffie en thee is aanwezig, de middagsessies sluiten we af met een borrel.

Wanneer zijn de gesprekken?

Voor zorgverleners, artsen, onderzoekers en beleidsmakers vinden de groepsgesprekken plaats op drie momenten, je kunt zelf je voorkeur aangeven. Per dagdeel hebben we een maximum aantal plekken, het kan daarom zijn dat we moeten selecteren voor een gebalanceerde samenstelling. Je kunt kiezen uit de volgende data:

• donderdag 22 juni in de ochtend. Dit is voorafgaand aan het DCVA congres, je kunt een lunchpakket krijgen om mee te nemen;
  • dinsdag 18 juli in de middag;
  • woensdag 23 augustus in de middag.
De gesprekken zijn allemaal vol, daarom kun je je niet meer aanmelden. Van 26 oktober tot en met 20 november kon je via een vragenlijst laten weten welke onderwerpen jij het belangrijkst vindt.