Op 2 november vond het eindsymposium plaats van Supreme Nudge dat onderzoek doet naar interventies om gezonde voeding en voldoende beweging te bevorderen. Het vijfjarige project presenteerde haar resultaten, ook al was het niet wat de onderzoekers hadden gehoopt.

De supermarkt als lab

De onderzoekers analyseerden de gegevens van 361 deelnemers die boodschappen deden bij 12 Coop-vestigingen gedurende 6 tot 12 maanden. Een deel van de winkels liet een aantal gezonde producten extra opvallen door bijvoorbeeld actieprijzen en bordjes, zogenaamde nudges. Het andere deel deed dit niet. Na een jaar bleken deze aanprijzingen en prijsmaatregelen voor gezond voedsel geen effect te hebben op het eetgedrag, het aankoopgedrag en de gezondheid van de deelnemers. Ook de totale afzet van gezonde producten was niet gestegen in de aangepaste supermarkten.

Ongezonde verleiding is te groot

De resultaten laten zien dat de verleiding voor ongezonde producten te groot is. Ruim 80% van het voedselaanbod in supermarkten valt niet binnen de schijf van vijf. Enkele prijsmaatregelen en nudges alleen zijn hier niet tegenop opgewassen. Wat wel zou kunnen helpen volgens de onderzoekers is regelgeving vanuit de overheid. Dit creëert gelijk speelveld voor alle supermarkten. Zij moeten zich dan aan dezelfde maatregelen houden om gezonde productkeuzes te stimuleren.

In de media

De resultaten waren uitgebreid in het nieuws. Zo plaatsten de Volkskrant, het Algemeen Dagblad, RTL nieuws en het Nederlands Dagblad een artikel over de resultaten. NPO radio 1 en BNR Nieuwsradio hadden onderzoekster Josine Stuber te gast om te vertellen over het werk. Een mooi voorbeeld van hoe negatieve resultaten tóch een grote impact kunnen hebben. Heb jij bijna resultaten en wil je daarmee naar buiten? Bespreek het met je contactpersoon bij de Hartstichting.

Meer informatie

Lees het volledige onderzoeksrapport: 'Resultaten van het Supreme Nudge cluster-gerandomiseerd en gecontroleerd supermarktexperiment'.