De e-learning ‘Beroertealarm: triage in de dagpraktijk’ voor doktersassistenten helpt je om aan de telefoon de urgentie te bepalen, zodat patiënten met een beroerte zo snel mogelijk de juiste hulp krijgen.

Leer de symptomen van een beroerte herkennen

Een beroerte herkennen gaat lang niet altijd vanzelf. Sommige symptomen zijn meestal duidelijk:

• Een scheve mond;
  • ​Een lamme arm;
  • Verwarde spraak.

Andere symptomen worden minder snel in verband gebracht met een beroerte. Problemen met het evenwicht, bijvoorbeeld. Of plotseling minder goed zien. Tijdens de scholing Beroerte leer je alle mogelijke symptomen van een beroerte kennen. Dat is belangrijk. Juist de beroertes met minder duidelijke signalen zijn niet altijd herkenbaar. Je leert tijdens deze scholing de goede vragen stellen bij patiënten die zich melden met neurologische uitval, zodat zij zo nodig snel de juiste hulp krijgen.

Verbeter de urgentiebepaling

De scholing richt zich op het verbeteren van de urgentiebepaling bij een mogelijke beroerte. We staan stil bij de achtergrond van acute signalen en kijken uitgebreid naar de triage. Daarnaast besteden we aandacht aan het maken of verbeteren van vaste werkafspraken in de dagpraktijk. Deelname aan deze scholing zal je in de praktijk helpen bij de behandeling van spoedklachten.

Opzet van de scholing

De scholing is een e-learning, als individueel traject te volgen in eigen tempo. Het is voor 2 uur geaccrediteerd door het CADD en gaat over de volgende onderwerpen:

• Pathofysiologie en behandeling van beroerte;
  • ABCDE-systematiek;
  • NTS triage;
  • ​Ingangsklacht neurologische uitval;
  • Overdracht;
  • Werkafspraken.

Deze scholing is een samenwerking tussen de Hartstichting en DOKh. De Hartstichting streeft ernaar dat iedereen snelle hulp krijgt bij acute hart- en vaatziekten. DOKh staat voor kwalitatief hoogwaardige nascholingen voor eerstelijns zorgverleners.

Direct aan de slag

De kosten zijn 65 euro. Na aanmelden kun je direct starten en krijg je 1 jaar toegang tot deze e-learning.

Scholing ‘acute pijn op de borst in de dagpraktijk’

Naast de scholing ‘Beroerte’, bieden we een scholing over acute pijn op de borst aan. In de huisartsenpraktijk is plotselinge pijn op de borst meestal niet levensbedreigend. Ongeveer 15% van de gevallen heeft echter wel een cardiale oorzaak, waarvan de helft direct levensbedreigend is. Deze scholing breidt de basiskennis over acute pijn op de borst uit en helpt je bij de telefonische triage.  Lees meer over de e-learning: acute pijn op de borst in de dagpraktijk.