Sinds de start van de onderzoeksagenda in 2014 heeft de Hartstichting in veel onderzoek geïnvesteerd op dit gebied. In totaal wel 22 projecten voor €11,9 miljoen euro. Sommige projecten hebben bijgedragen aan verschillende thema’s van de onderzoeksagenda. Daarnaast hebben we drie publiekscampagnes gedaan om mensen snel 112 te laten bellen bij een beroerte.

Evaluatie 2019-2020

In 2019 en 2020 hebben we de onderzoeksagenda geëvalueerd. We hebben op een rij gezet wat we de afgelopen jaren op de verschillende thema's hebben gedaan en bereikt, en wat er de komende jaren nodig is. Dit deden we samen met patiënten, artsen en wetenschappers.

Resultaten

De investeringen van de afgelopen jaren hebben al veel resultaten opgeleverd. Enkele voorbeelden:

• De publiekscampagnes hebben bijgedragen aan een toename van de bewustwording van de symptomen van een beroerte onder de Nederlandse bevolking.

• Dankzij onderzoekers van het Radboud UMC is er meer duidelijkheid over risico’s op lange termijn na beroerte op jonge leeftijd.

• Nederlandse neurologen, radiologen en neurochirurgen hebben binnen de Mr Clean-studie de effectiviteit van de intra-arteriële behandeling van het herseninfarct aangetoond.

Nieuwe doelen en plannen

Voor 2025 hebben we drie nieuwe doelstellingen:

• Bij meer patiënten start de behandeling binnen 1,5 uur na de eerste klachten.

• Meer patiënten leiden na een beroerte weer een zelfstandig leven.

• Per jaar overlijden duizend mensen minder aan een beroerte.

Om deze doelen te bereiken, hebben we de volgende plannen:

• We steunen projecten die ervoor kunnen zorgen dat mensen sneller de juiste behandeling krijgen in de eerste, beslissende uren na hun beroerte.

• Naast snel en goed behandelen na een beroerte investeren we in revalidatie ná een beroerte.

• In het onderzoek hebben we extra aandacht voor hersenbloedingen.