Gezond leven houdt in: niet roken, voldoende bewegen, gezonde voeding en langdurige stress vermijden. Veel mensen vinden het lastig om een gezonde leefstijl lang vol te houden, ook als ze al een hart- of vaatziekte hebben (gehad). De Hartstichting steunt daarom onderzoek naar nieuwe mogelijkheden om mensen te helpen hun hart gezond te houden.

Sinds de start van de onderzoeksagenda in 2014 hebben we meerdere onderzoeksprojecten gefinancierd op dit onderwerp. In totaal 6 projecten voor €8 miljoen euro. Sommige projecten hebben bijgedragen aan verschillende thema’s van de onderzoeksagenda. ZonMw is een belangrijke partner op dit gebied.

Evaluatie 2019-2020

In 2019 en 2020 hebben we de onderzoeksagenda geëvalueerd. We hebben op een rij gezet wat we de afgelopen jaren op de verschillende thema's hebben gedaan en bereikt, en wat er de komende jaren nodig is. Dit deden we samen met patiënten, artsen en wetenschappers.

Resultaten

Veel van het onderzoek is nog in volle gang, toch zijn er ook al mooie resultaten.

Enkele voorbeelden:

• Het Supreme Nudge-consortium heeft aangetoond wat de invloed is van aanpassingen in supermarktprijzen van gezonde en ongezonde producten.

• Het BENEFIT-consortium heeft tijdens de coronapandemie mogelijkheden gecreëerd om hartrevalidatie op afstand per direct mogelijk te maken voor ziekenhuizen en revalidatiecentra.

Nieuwe doelen en plannen

We hebben drie nieuwe doelstellingen voor dit thema:

• Drie nieuwe manieren om een gezonde leefstijl lang vol te houden.

• Leefstijlbegeleiding op maat voor mensen met hart- en vaatziekten.
    • In minimaal 10 (zorg)regio’s leefstijlbegeleiding op maat voor mensen met (verhoogd risico op) hart- en vaatziekten.
    • Meer mensen met hart- en vaatziekten nemen deel aan leefstijlbegeleiding op maat en houden dit langdurig vol.
  • Nationale samenwerking in leefstijl en preventieonderzoek.

Om deze doelen te bereiken, hebben we de volgende plannen voor de komende jaren:

• Vormen van een landelijk netwerk gezond leven.

• Zorgen voor opschaling van veelbelovende regionale initiatieven.