Het betrekken van gebruikers van onderzoeksresultaten bij je onderzoek is voor sommigen inmiddels vanzelfsprekend en voor anderen nog een puzzel. Laat je inspireren door video's met voorbeelden van gebruikersparticipatie in de praktijk.

De onderzoekers in de video's worden geheel of gedeeltelijk gefinancierd door de Hartstichting. Zij ervaren dat het betrekken van gebruikers bij hun onderzoek veel toegevoegde waarde heeft.

Gebruikersparticipatie binnen de DOSIS-studie

In het onderzoek van DOSIS hebben patiënten een belangrijke rol vervuld bij het ontwerp van het onderzoek en zijn zij bij de meetings van het consortium aanwezig. Patiënten leveren in dit onderzoek een waardevolle inhoudelijke bijdrage en enthousiasmeren daarnaast andere patiënten om bij te dragen aan het onderzoek. Hoe ze dat doen? Dat legt onderzoeksleider Jolanda van der Velden uit in onderstaand filmpje.

Gebruikersparticipatie binnen de RADAR-studie

Bij de RADAR-studie zijn naast patiënten ook bedrijven nauw betrokken. Deze samenwerking met bedrijven heeft ervoor gezorgd dat de ontwikkelingen veel sneller in de praktijk beschikbaar zijn gekomen. Bekijk onderstaand filmpje en hoor van alle betrokkenen zelf hoe zij hun samenwerking ervaren.

De kracht van participatie

Gebruikersparticipatie, ongeacht welke naam je het geeft en of het nu een online of fysieke ontmoeting betreft: het is mogelijk én waardevol om verschillende perspectieven bij je onderzoek te betrekken. Zeker nu veel onderzoek vertraging heeft opgelopen of misschien zelfs noodgedwongen een andere wending moest nemen vanwege de gevolgen van COVID-19. Raadpleeg en betrek je stakeholders. Daar zit veel denkkracht, een groot netwerk en een groep van enthousiaste, betrokken ambassadeurs voor je onderzoek.

Heb je vragen?

Heb je vragen over het betrekken van gebruikers bij je onderzoek? Neem contact op met beleidsadviseur Daphne Bloemkolk. Mail naar [email protected].