Hart- en vaatziekten worden bij vrouwen nog te vaak over het hoofd gezien. Ook bestaan er voor sommige aandoeningen die vaker bij vrouwen voorkomen, zoals vaatspasmen, niet genoeg tests en behandelingen. De Hartstichting wil hier verandering in brengen en financiert daarom een nieuw landelijk consortium. Het doel is om de zorg voor vrouwen met hart- en vaatziekten te verbeteren.

De onderzoekers en artsen willen de diagnose van hartproblemen bij vrouwen verbeteren. “Vooral bij vrouwen onder de 60 jaar heeft het niet of te laat stellen van een diagnose een enorme impact”, zegt professor Hester den Ruijter van het UMC Utrecht. Samen met professor Eric Boersma van het Erasmus MC leidt zij dit onderzoek. “Ook is er onvoldoende onderzoek gedaan naar behandelingen voor hart- en vaatziekten die vaker voorkomen bij vrouwen. Met dit grote onderzoek kunnen we flinke stappen zetten naar een betere diagnose en behandeling voor heel veel vrouwen.”

Drie problemen die worden onderzocht

• Verkeerde diagnose bij vrouwen

Het niet of te laat stellen van een diagnose heeft een enorme impact, vooral bij vrouwen onder de 60 jaar. Om dit te verbeteren, ontwikkelen de onderzoekers een digitale beslishulp. Het doel is dat huisartsen daarmee beter kunnen bepalen of patiënten met pijn op de borst wel of niet naar de cardioloog moeten.

• Slagaderverkalking bij jonge vrouwen

Versnelde slagaderverkalking is bij jonge vrouwen een belangrijke oorzaak van hart- en vaatziekten. Waarschijnlijk wordt bij een zwangerschapsvergiftiging het afweersysteem te sterk geactiveerd. Dit zorgt voor ontstekingen die slagaderverkalking kunnen verergeren. Onderzoekers richten zich bij dit onderzoek daarom op vrouwen die zwangerschapsvergiftiging hebben gehad.

• Wel of geen hartkatheterisatie nodig

De onderzoekers ontwikkelen ook een digitale beslishulp voor cardiologen. Hiermee kunnen zij beter bepalen of vrouwen een hartkatheterisatie nodig hebben of niet. Met een hartkatheterisatie kan een cardioloog kransslagadervernauwingen opsporen. Met speciale metingen tijdens een hartkatheterisatie kan de arts vaststellen of er problemen in de kleine vaten of vaatspasmen zijn. De onderzoekers bestuderen ook welke minder belastende scans deze problemen ook kunnen vaststellen. De vrouwen die onderzocht worden in deze studie kunnen ook meedoen aan een nieuwe medicijnstudie om hartklachten te verminderen.

Op weg naar betere diagnose en behandeling

De Hartstichting investeert 2,5 miljoen euro in dit nieuwe landelijke consortium. Door deze onderzoeken willen we meer leren over de processen die vooraf gaan aan het ontwikkelen van de ziektes. Zo kunnen we vrouwen met een hoog risico eerder opsporen. Ook kunnen vrouwelijke patiënten zo beter worden behandeld.

Over het consortium

De naam van dit consortium is IMPRESS. Het wordt gefinancierd en ondersteund door de Hartstichting, NVVC, Harteraad, WCN en de NFU. Zij vormen een onderdeel van de in totaal 15 onderzoeks- en zorgorganisaties en financiers die hun krachten hebben gebundeld in de Dutch CardioVascular Alliance (DCVA). Naast de onderzoekslijnen richt het consortium zich ook op snelle implementatie van onderzoeksresultaten in de klinische praktijk. De kennis en expertise van de verschillende samenwerkende partijen van de DCVA maakt dit mogelijk.

Nieuwsbrief voor professionals

Altijd op de hoogte van de actualiteiten rondom financieringsmogelijkheden, projecten en evenementen? Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Interessant voor jou

Het laatste nieuws voor professionals

Geen resultaten gevonden.