De Hartstichting heeft in totaal acht verschillende types Dekkerbeurzen, deze zijn gekoppeld aan verschillende stadia in wetenschappelijk onderzoek. In deze ronde hebben we drie daarvan toegewezen. Het gaat om een Postdoc, twee keer een Junior Clinical Scientist en een Clinical Established Investigator.

Verschillende onderzoeken

Ieder project draagt vanuit een eigen discipline bij aan de doelstelling van de Hartstichting: een gezond hart voor iedereen. Wij feliciteren alle laureaten van harte met hun toekenning. Lees hieronder wie de onderzoekers zijn (in alfabetische volgorde) en wat diegene gaat doen.

• Sean Jurgens, Amsterdam UMC

Junior Clinical Scientist

Op jonge leeftijd een hartstilstand of hartfalen krijgen. Dat kan mensen overkomen die een verdikte hartspier hebben door de erfelijke hartspierziekte hypertrofische cardiomyopathie. Bij andere patiënten kunnen deze hartproblemen echter veel later optreden. Sean Jurgens werkt aan een risicoscore om te voorspelen wie wanneer klachten gaat krijgen.

• Madgi Nagy, Maastricht UMC+

Postdoc

Het onderzoek van Nagy richt zich op veiligere medicijnen voor patiënten die een herseninfarct hebben gehad. Veel van hen krijgen medicijnen voorgeschreven om bloedstolsels te voorkomen. Bloedstolsels kunnen namelijk opnieuw tot een herseninfarct leiden. Deze medicijnen hebben echter een vervelende bijwerking. Ze kunnen bloedingen veroorzaken, soms zelfs gevaarlijke.

• Leon Rinkel, Amsterdam UMC

Junior Clinical Scientist

Mensen die een herseninfarct hebben doorgemaakt hebben een grote kans om er weer één te krijgen. Mogelijk komt dit doordat een stuk stolsel is achtergebleven in het hart. Dit kan losraken en naar de hersenen doorschieten. Leon Rinkel gaat onderzoeken hoe je zo’n stuk stolsel zo snel en goed mogelijk kunt opsporen en hoe vaak dit een nieuw herseninfarct veroorzaakt.

• Ynte Ruigrok, UMC Utrecht

Clinical Established Investigator

Drie op de honderd Nederlanders heeft een hersen-aneurysma: een plaatselijke verwijding van een slagader in het hoofd. Het bloedvat is op de plek van de verwijding minder stevig en kan uiteindelijk zelfs barsten. Maar liefst 65% van de mensen die een hersenvliesbloeding krijgen is vrouw. Neuroloog en onderzoeker dr. Ynte Ruigrok gaat de aankomende vijf jaar onderzoeken hoe dit komt.

Bekijk het volledige nieuwsbericht met een uitgebreidere toelichting over de onderzoeken op de publiekswebsite van de Hartstichting.