Professor Wilde (1956) doet sinds de jaren negentig onderzoek naar de genetische oorzaken van hartritmestoornissen die tot een hartstilstand kunnen leiden en de behandeling van deze ritmestoornissen.

Van 1999-2006 was professor Wilde reeds lid van de Wetenschappelijke Adviesraad van de Hartstichting. Samen met professor Marc Vos is hij verantwoordelijk voor het consortium Predict II, dat onderzoek doet naar het voorspellen van plotselinge hartdood.

Hoofd Onderzoek van de Hartstichting, Rebecca Abma-Schouten: “Door het opzetten en financieren van onderzoeksconsortia bereikt de Hartstichting een belangrijk deel van haar doelen om Nederland hartgezonder te maken. De goede samenwerking tussen wetenschappers onderling én met de Hartstichting is van groot belang voor het succes en de impact van het onderzoek naar hart- en vaatziekten. We zijn ontzettend blij dat professor Wilde hier de komende jaren een bijdrage aan gaat leveren.”

Professor Wilde zal onder meer werk maken van de waardering van onderzoek. “Hoe we moeten meten wat dat de samenleving heeft opgeleverd, daar heb ik ideeën over”, zo zegt hij. “Het is een discussie die natuurlijk speelt bij alle academische ziekenhuizen. Vroeger waren de parameters eenvoudig. Publicaties, citaties. Ik heb de nadelen van die manier van kijken aan den lijve ondervonden: als je onderzoek doet naar zeldzame ziekten, word je veel minder geciteerd dan als je bijvoorbeeld over boezemfibrilleren publiceert. Terwijl dat niets zegt over je impact op het betreffende vakgebied.”

Ook ziet hij mogelijkheden om de onderlinge samenwerking in het cardiovasculaire veld verder te versterken en gaat hij bijdragen aan het ontwikkelen van de nieuwe landelijke hart- en vaatagenda, die past bij de nieuwe strategie van de Hartstichting.

Arthur Wilde is de opvolger van professor Wiek van Gilst, die vorig jaar met pensioen ging.

Lees meer over professor Wilde en zijn plannen voor zijn nieuwe rol.
Arthur Wilde