Tijdens de eerste Talkshow Hartzaken, onder leiding van journalist Twan Huys in het Koetshuis in Breukelen, spraken diverse smaakmakers uit de wereld van hart- en vaatziekten en onderzoeksfinanciering over de plannen van de Hartstichting.

Nationale hart- en vaatagenda

Directeur Hans Snijder benadrukte in zijn welkomstwoord dat de nieuwe strategie en visie op de schouders staat van wat de afgelopen jaren bereikt is. Nieuw is nog meer aandacht voor preventie, onder meer met behulp van het creëren van Hartcheckpoints in heel Nederland, en dat de onderzoeksagenda opgenomen gaat worden in een nationale hart- en vaatagenda. Hier zal in 2023, samen met patiënten, onderzoekers en zorgprofessionals, aan worden gewerkt.

De politiek blijven betrekken

Op basis van de inhoud gaat de Hartstichting de urgentie van hart- en vaatziekten op de kaart zetten, zo valt te lezen in de nieuwe strategie. De Hartstichting ziet preventie als motor en wil zich daarmee richten op het beïnvloeden van omgevingsfactoren. Niet alleen met de inzet van een krachtige lobby en een eigen positie in samenwerkingsverbanden, maar ook met onderzoek waar de verschillen tussen mensen expliciet deel van uitmaken.
Want: het individu met een wijzende vinger aanspreken op de eigen verantwoordelijkheid, blijkt niet effectief. Wat volgens de Hartstichting wel werkt is het aanpakken van omgevingsfactoren zoals de beschikbaarheid van gezonde voeding, prijsstelling van tabak en wet- en regelgeving voor bindende maatregelen om Nederland in beweging te krijgen. Daartoe wil de Hartstichting ook de politiek inspireren, want preventie kan niet zonder wet- en regelgeving.

Het eerste Hartcheckpoint

En dat is allemaal hard nodig, vertelt Snijder in een interview met Twan Huys. "Jongeren roken alleen maar meer en bewegen steeds minder. Zij zijn de hart- en vaatpatiënten van de toekomst. We moeten meer gaan bewegen, liefst jaarlijks de waarden van het hart laten meten. De Hartstichting wil meer en duidelijker stelling in gaan nemen." Wat Snijder betreft wordt het eerste Hartcheckpoint dit jaar of begin volgend jaar geopend in Rotterdam. In de talkshow bespraken artsen de vraag of eerder opsporen de druk op de zorg niet juist vergroot, of juist verlaagt door operaties en ziekenhuisopnames te voorkomen? En of druk op de zorg kan worden voorkomen met innovatieve e-Healthoplossingen.

Resultaten op de markt brengen

Ook kwamen het leefstijlonderzoek van Andrea Evers en het onderzoek naar een zacht robotisch hart van Jolanda Kluin uitgebreid aan de orde. Daartoe uitgedaagd door Marcel Levi, bestuursvoorzitter NWO en Paul Wesselink, vicevoorzitter van de Commissie Maatschappelijke Kwaliteit, bespraken de onderzoekers het belang van samenwerking om sneller resultaat te bereiken met onderzoek. Het bedrijfsleven wil altijd zo snel mogelijk de markt op, wetenschappers - in het belang van de veiligheid - liefst alles nóg een keer onderzoeken. Volgens Kluin ligt de waarheid in het midden: "De afgelopen jaren heb ik meer leren denken dat onderzoek op een bepaald moment goed genoeg is."

Wat ga je merken van onze plannen?

Al met al verandert er voor de professionals met wie wij samenwerken in het dagelijks niet heel veel, maar wil de Hartstichting wel veel meer het podium gaan zoeken en daar zou wel een merkbaar effect van uit moeten gaan: hart- en vaatziekten weer hoog op de agenda.

Bekijk de hoogtepunten in twee minuten:

Of kijk de gehele talkshow terug: