Het is de 35e keer dat de Hartstichting de Dekkerbeurzen toekent. Dit jaar kregen we in totaal 78 aanvragen. Met de beurzen stelt de Hartstichting de onderzoekers in staat om zich langdurig bezig te houden met wetenschappelijk onderzoek naar hart- en vaatziekten. Daarmee kunnen ze een volgende stap in hun carrière als onderzoeker maken.

De onderzoekers die een Dekkerbeurs krijgen zijn:

• dr. Inge Mulder, dr. Jeffrey Kroon en dr. Pieter Postema van het Amsterdam UMC;
  • dr. Maryam Kavousi en dr. Bob Roozenbeek van het Erasmus MC Rotterdam;
  • drs. Irene de Boer van het LUMC;
  • dr. Uyen Chau Nguyen van het Maastricht UMC+;
  • dr. Hugo Kuijf van de Universiteit Utrecht;
  • dr. Martijn Hoes en dr. Wouter Meijers van het UMC Groningen.

Nog niet alle Dekkerbeurzen van 2021 zijn toegekend. We zijn op dit moment bezig met de selectieprocedure voor de twee hoogste beurzen, de Established Investigator- en de Clinical Established Investigator-Dekkerbeurs.

Wat gaan de Dekkerlaureaten onderzoeken?

De beurswinnaars houden zich bezig met verschillende onderzoeksprojecten. Zo gaat dr. Pieter Postema in het Amsterdan UMC onderzoeken hoe stralingstherapie precies werkt bij hartpatiënten en hoe straling veilig gebruikt kan worden zonder de rest van het hart te veel te beschadigen. Dr. Wouter Meijers gaat in het UMCG onderzoeken hoe immunotherapie bij kanker tot schade aan het hart kan leiden en of het mogelijk is deze schade tegen te gaan.

Dekkerbeurzen Hartstichting

Elk jaar kent de Hartstichting Dekkerbeurzen toe aan talentvolle hart-en vaatonderzoekers. De beurzen zijn vernoemd naar wijlen dr. E Dekker, die van 1971 tot 1987 medisch directeur van de Hartstichting was. Er zijn verschillende soorten Dekkerbeurzen, die aansluiten bij de fasen van de carrière van een onderzoeker.

Dieuwertje Blok spreekt met oud medisch directeur van de Hartstichting E. Dekker

Vraag ook een Dekkerbeurs aan

Bekijk de verschillende Dekkerbeurzen, de voorwaarden en de deadlines.

Interessant voor jou

Het laatste nieuws voor professionals

Geen resultaten gevonden.