De resultaten zijn relevant voor de grote en groeiende groep mensen die thuis een corona-infectie doormaakt. Huisarts en onderzoeker Geert-Jan Geersing (UMC Utrecht) is één van de onderzoeksleiders. Hij vertelt: “Veel corona-onderzoek gaat over patiënten in de ziekenhuizen. Dat is heel belangrijk natuurlijk, maar de grootste groep coronapatiënten is gewoon thuis. Over hen weten we nog veel te weinig.”

Inzichten uit de eerste golf

Geersing en zijn collega’s zijn direct na het uitbreken van het coronavirus gestart met onderzoek naar huisartspraktijken. Ze hebben de gegevens geanalyseerd van ruim 500 mensen in de regio Den Bosch, die zich dit voorjaar bij de huisarts meldden met klachten die kunnen wijzen op corona. Met steun van de Hartstichting konden wetenschappers de gegevens analyseren.

Geert-Jan Geersing: “Het risico op ziekenhuisopname is niet voor iedereen gelijk. Het risico stijgt met de leeftijd, en neemt ook toe als je diabetes of hartfalen hebt. Mannen lopen meer risico dan vrouwen.”

Patiënt merkt het zelf te laat

Er komt stap voor stap dus wel meer kennis bij, maar het is nog onvoldoende om coronapatiënten die thuis plotseling achteruitgaan, altijd op tijd te behandelen.

Geert-Jan Geersing: “Een probleem is dat mensen vaak zelf niet in de gaten hebben dat er te weinig zuurstof in hun bloed zit.  Zuurstoftekort veroorzaakt niet altijd klachten, maar is wel een teken van verslechtering.”

Thuis zelf zuurstof meten

De hoeveelheid zuurstof is wél eenvoudig te meten, met een klein apparaatje dat je een paar seconden op je wijsvinger plaatst. Het onderzoeksteam gaat deze meters meegeven aan 50 coronapatiënten die thuiszitten met corona. Geersing licht toe: “Het gaat om een eerste test. Daarna willen we het onderzoek uitbreiden. We hopen dat zuurstofmeting uiteindelijk zorgt dat mensen die achteruit gaan, eerder de juiste behandeling krijgen.”

Meer zicht op hartschade ná corona

Het tweede deel van het onderzoek moet meer inzicht geven in eventuele gevolgen van corona op de lange termijn. De onderzoekers gaan het hart van 100 mensen die thuis zijn hersteld van corona, nauwkeurig in beeld brengen met echo en MRI.

Het gaat om mensen die al meededen aan een groot bevolkingsonderzoek in de regio Rotterdam, licht Geersing toe. “Het hart van deze mensen hebben we ook al onderzocht vóór corona. Zo kunnen we zien welke schade ontstaat door corona, en wat kenmerken zijn van mensen met de meeste hartschade.”

Aanvulling op eerder onderzoek

Direct na de uitbraak van de coronacrisis is de Hartstichting gestart met 3 onderzoeken. Artsen zagen toen al dat veel ernstig zieke coronapatiënten een hart- of vaatziekte hadden of een hoge bloeddruk.  Eerder dit jaar startte COVID@HEART: een onderzoek naar betere huisartsenzorg bij corona. De nieuwe onderzoeken zijn een aanvulling hierop. In totaal investeert de Hartstichting ruim € 450.000,- in corona-onderzoek in de huisartsenzorg.

• Meer over landelijke samenwerking

Het onderzoek wordt uitgevoerd door meerdere wetenschappers en universiteiten, waaronder prof. dr. Frans Rutten (UMC Utrecht), dr. Geert-Jan Geersing, dr. Thijs Eijsvogels (Radboudumc) en dr. Maryam Kavousi (Erasmus MC).

Er lopen meerdere, landelijke onderzoeken naar hart- en vaatziekten en corona die worden gesteund door de Hartstichting en de Dutch CardioVascular Alliance (DCVA). De DCVA is een landelijke samenwerking van 15 organisaties in het hart- en vaatonderzoek.