Het aantal volwassenen dat leeft met een geopereerd hart, groeit al jaren. Naar schatting zijn dit meer dan 50.000 mensen.

Ongeveer 1 op de 100 kinderen wordt geboren met een hartafwijking. De ernst hiervan kan sterk verschillen. Dankzij de betere zorg en operaties op jonge leeftijd, zijn de overlevingskansen van deze kinderen sterk verbeterd. Helaas krijgen veel van hen later in hun leven te maken met hart- of vaatproblemen.

Kindercardioloog en onderzoeksleider Wim Helbing (Erasmus MC): "De pompkracht van het hart gaat bijvoorbeeld achteruit, of er ontstaan hartritmestoornissen", vertelt kindercardioloog en onderzoeksleider prof. dr. Wim Helbing (Erasmus MC). "We begrijpen nog niet goed genoeg hoe dat kan. Dit kunnen we nu verder onderzoeken, zodat we beter weten wat we ertegen kunnen doen”.

Persoonlijk risico beter inschatten

Over 5 jaar is het onderzoek afgerond. Dan willen de onderzoekers dat patiënten betere informatie krijgen over hun persoonlijk risico op hartproblemen. Dat risico varieert namelijk sterk per persoon. Het is afhankelijk van de aard van de aangeboren hartafwijking, maar ook van het soort operatie dat iemand heeft ondergaan.

Gegevens samenvoegen

De onderzoekers gaan de huidige database met gegevens over jonge hartpatiënten samenvoegen met de database voor volwassen patiënten. Zo ontstaat veel beter zicht op de langetermijngevolgen van de behandelingen bij jonge kinderen, en kunnen artsen de behandeling beter afstemmen op de specifieke situatie van elke patiënt.

Op zoek naar antwoorden

Dit gaat het team onderzoeken

• Wat gaat er mis?

De wetenschappers gaan heel kleine stukjes hartspier en bloedvaten onderzoeken, die tijdens een operatie zijn weggehaald. Ze willen hiermee vinden welke regelmechanismen betrokken zijn bij de vorming van de grote slagaders en wat er misgaat in een hart met een aangeboren hartafwijking.

• Zelf herstellen van de hartspier mogelijk?

De wetenschappers proberen ook om de hartspier zichzelf te laten herstellen. Ze gaan verschillende stoffen testen om de hartspiercellen te versterken en de bloedvoorziening van deze cellen te verbeteren. Ook onderzoeken ze de optimale methode om deze stoffen toe te dienen. Dit kan uiteindelijk nieuwe behandelingen opleveren.

• Wat is het effect van sporten?

Het team wil dat mensen met een aangeboren hartafwijking zo gezond mogelijk oud kunnen worden. Hierbij kijken ze ook naar leefstijl. Wat is bijvoorbeeld bij deze mensen het effect van sport en bewegen op het hart?

Grote landelijke samenwerking

Onderzoek naar aangeboren hartafwijkingen is heel complex. Het is belangrijk dat experts vanuit verschillende disciplines met elkaar samenwerken.

Rebecca Abma-Schouten, Manager Onderzoek & Zorginnovatie (Hartstichting): "We kunnen alleen grote stappen zetten als we onderzoekers, congenitaal cardiologen, kindercardiologen en hartchirurgen bij elkaar brengen. Er is kennis en expertise nodig van het kinderhart, maar ook van volwassenen. Dit onderzoek duurt ongeveer 5 jaar, maar daarna houdt het niet op. We willen dat de verschillende onderzoekers in de toekomst blijven samenwerken en nieuwe projecten starten."

Meer over het consortium

De naam van dit consortium is Outreach. In totaal krijgt dit onderzoek € 3 miljoen toegekend. De Hartstichting investeert € 2,5 miljoen en Stichting Hartekind € 0,5 miljoen.

Binnen Outreach werken meerdere academische ziekenhuizen en onderzoeksinstituten samen. De onderzoeksleiders zijn:

• prof. dr. Wim Helbing (Erasmus MC)
  • prof. dr. Jeroen Bakkers (Hubrecht Instituut, Utrecht)
  • prof. dr. Mark Hazekamp (LUMC Leiden

Het consortium maakt deel uit van de Dutch CardioVascular Alliance.

Nieuwsbrief voor professionals

Altijd op de hoogte van de actualiteiten rondom financieringsmogelijkheden, projecten en evenementen? Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Interessant voor jou

Het laatste nieuws voor professionals

Geen resultaten gevonden.