Dr. Wouter Meijers mocht vorige week de Excellent Paper in Cardiovascular Research Award (EPCA) van ERA-CVD in ontvangst nemen. Hij won de prijs met het artikel 'Heart Failure Stimulates Tumor Growth by Circulating Factors'. Dat publiceerde hij vorig jaar in Circulation. Meijers deed zijn ontdekking onder supervisie van prof. Rudolf de Boer van het UMCG in Groningen, samen met een team van internationale onderzoekers.

Verband kanker en hart- en vaatziekten

De publicatie brengt het verband tussen kanker en cardiovasculaire ziekten in beeld, de twee ziekten met de hoogste sterfte in Nederland.

Meijers vertelt: “Wij hebben gevonden dat het falende hart stoffen uitscheidt die de groei van darmpoliepen bevorderen. Middels onze translationele onderzoeksaanpak, hebben wij dit zowel in het lab als in studies met patiënten bevestigd.”

“Voor mij als jonge onderzoeker is het een enorme eer om deze prijs in ontvangst te mogen nemen. Recent werd ons werk ook vanuit het tijdschrift Circulation gehonoreerd met de Loscalzo prijs. Ik zie deze toekenningen als waardering van de collega’s binnen de medische wetenschap. Ook is het een stimulans om mij verder in te zetten om het onderzoeksveld binnen de cardiovasculaire geneeskunde en de cardio-oncologie te verbeteren. Uiteindelijk hoop ik de patiëntenzorg ten goede te veranderen.”

Wouter Meijers

Nieuwe onderzoekslijn

De studie was de directe aanleiding om binnen het UMCG in Groningen de onderzoekslijn ‘cardio-oncologie’ op te starten.

Doelen van deze onderzoekslijn:

• kennis vergroten over het onderliggende mechanisme
  • onderzoeken of de studieresultaten ook toepasbaar zijn op andere soorten kanker en in andere hartfalenmodellen

Carrièrekansen in Amerika

Mede dankzij deze publicatie kreeg Meijers de mogelijkheid om een post-doctorale fellowship uit te voeren bij een toonaangevend cardio-oncologisch instituut in Amerika. Onder leiding van dr. Moslehi (Vanderbilt University, Nashville, TN) wil hij zich verder verdiepen in de vele facetten van de cardio-oncologie. “Deze nieuwe kennis kan ik vervolgens mee terug nemen naar Nederland.”

Dekkerbeurs en Crazy Idea Grant

Eerder ontving Meijers al een Dekkerbeurs van de Hartstichting en een Crazy Idea Grant. Hiermee kon hij zijn onderzoek naar het verband tussen hartfalen en kanker beginnen. Dit droeg uiteindelijk bij aan deze publicatie en award.

Stimuleren van talentvolle onderzoekers

European Research Area - CardioVascular diseases (ERA-CVD) is een groot Europees netwerk dat onderzoek stimuleert op het gebied van hart- en vaatziekten. De Hartstichting en ZonMw zijn vanuit Nederland partner van ERA-CVD. Met de award wil ERA-CVD talentvolle onderzoekers stimuleren en steunen in het vroege stadium van hun carrière.

Nieuwsbrief voor professionals

Altijd op de hoogte van de actualiteiten rondom financieringsmogelijkheden, projecten en evenementen? Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Interessant voor jou

Het laatste nieuws voor professionals

Geen resultaten gevonden.