In de nieuwe video van PGOsupport geeft onderzoeker Susanne van de Hei praktische tips om aan de slag te gaan met patiëntenparticipatie. De video is vooral interessant als je nog niet bezig bent met patiëntenparticipatie of als je beginnende interesse hebt.

Patiëntenparticipatie maakt je onderzoek beter én leuker

Patiënten betrekken bij je onderzoek vindt UMCG-onderzoeker Susanne van de Hei altijd een goed idee. “Je werkt samen met de mensen voor wie je het doet en het is nog leuk ook!” In haar onderzoek naar een slimme inhalator werkt ze samen met een patiëntenadviespanel. “Nu we steeds meer patiënten betrekken bij onderzoek, kunnen we veel beter aansluiten bij wat ze nodig hebben.”

In onderstaande video laat Susanne zien hoe je patiëntenparticipatie vorm kunt geven. Ook geeft Eva Vroonland, adviseur patiëntenparticipatie bij PGOsupport, een aantal praktische tips.

Initiatief van promovenda

Het filmpje is een initiatief van promovenda Charlotte Poot van het Leids Universitair Medisch Centrum. Voor de manier waarop zij patiënten betrekt bij haar onderzoek, won ze de Sterk Participatieprijs van het Longfonds. Het betreft onderzoek naar een slimme inhalator, dat zij vanuit LUMC samen met GPRI (General Practitioners Research Institute) en UMCG uitvoert. Ze zette het prijzengeld in voor deze video om collega-onderzoekers te inspireren en handvatten te geven om patiëntenparticipatie vorm te geven in hun onderzoek. Charlotte Poot zocht samenwerking met PGOsupport, kennis- en adviesorganisatie over patiëntenparticipatie en eigenaar van de kenniswebsite Participatiekompas.nl.

Kickstarter

De Hartstichting is één van de financiers en initiators van de Kickstarter voor patiëntenparticipatie. PGOsupport heeft de Kickstarter ontwikkeld in nauwe samenwerking met ZonMw, KWF kankerbestrijding, Alzheimer Nederland, Hartstichting, Harteraad en het Athena Instituut van de Vrije Universiteit.

Kickstarter helpt je op weg

Onderdeel van Participatiekompas is de Kickstarter voor onderzoekers. Deze is ontwikkeld voor en met onderzoekers die een stap verder willen zetten met patiëntenparticipatie.

Heb je zelf een mooi voorbeeld van samenwerking met patiënten voor je eigen onderzoek? Laat het ons weten! We delen deze graag met andere onderzoekers ter inspiratie. Mail naar [email protected].