In Nederland krijgen circa 17.000 mensen per jaar een hartstilstand. Jaarlijks vinden er ongeveer 8.000 - 10.000 reanimaties plaats. Door het oproepsysteem HartslagNu, first responders en ambulancezorg, is er op dit moment een veel grotere kans dat mensen een hartstilstand overleven dan twintig jaar geleden. Maar dit geldt alleen voor de mensen bij wie een omstander 112 belt.

Technologische oplossing

Snelle herkenning van een hartstilstand kan ook zonder een getuige: door een technologische oplossing. Deze oplossing detecteert een hartstilstand en alarmeert automatisch de hulpdiensten. Dit kan levens redden.

Binnen 5 jaar een product

De Hartstichting heeft dit programma opgezet om deze innovatieve oplossing te ontwikkelen en te onderzoeken. Onze wens is dat we binnen vijf jaar samen een product ontwikkelen waarmee mensen die een hartstilstand krijgen zonder een getuige, een kans op overleven hebben.

Deadline verstreken

Dit programma maakt gebruik van een voorselectie door middel van het indienen van projectideeën. De deadline hiervoor is inmiddels verstreken. Alleen aanvragers die een positief advies op hun ingediende projectidee hebben gekregen zijn uitgenodigd om een uitgewerkt voorstel in te dienen. Ben je benieuwd op welke calls je momenteel kunt reageren, bekijk dan de openstaande calls en events.

Netwerkbijeenkomst bracht nieuwe inzichten

Op 4 november 2020 organiseerde de Hartstichting een digitale netwerkbijeenkomst om het programma vorm te geven. Deelnemers hebben meegedacht over de mogelijke stappen die nodig zijn voor het ontwikkelen, onderzoeken en implementeren van het product. Bekijk ook de terugblik.

Nodig bij voorstel

Ben je uitgenodigd om een uitgewerkt voorstel in te dienen? Dan heb je deze juridische documenten nodig.

Heb je vragen?

Voor vragen over het programma, neem contact op met researchmanager Karin Eizema. Mail naar [email protected] of bel 070-3155566.