Slagaderverkalking is een belangrijke oorzaak van diverse ernstige hart- en vaatziekten, zoals een hartinfarct of beroerte. Het heeft daarmee een grote invloed op de cardiovasculaire ziektelast. Zelfs met de best beschikbare behandeling, waaronder medicatie en leefstijlaanpassingen, blijven patiënten een hoog risico houden op ernstige complicaties. Met dit nieuwe consortium wil de Hartstichting kennis en krachten bundelen. En meer te weten komen over het ontstaan van slagaderverkalking om therapieën op maat te ontwikkelen. Daarmee werken we aan ons doel: iedereen een gezond hart, voor nu én later.

Sluipende ziekte

De vorming van plaques in de slagaderen is een sluipend proces met meerdere achterliggende mechanismes. Als we meer inzicht hebben in de oorzaken, kunnen we aanknopingspunten vinden voor nieuwe therapieën. We willen slagaderverkalking eerder en beter behandelen, door een behandeling op maat te ontwikkelen. In het nieuwe interdisciplinaire consortium moeten fundamenteel, translationeel én klinisch onderzoek samenkomen.

De oproep heeft vier kerndoelen

• Het ontwikkelen van oplossingen op maat die slagaderverkalking voorkomen of stoppen. Hierdoor daalt het risico op ernstige hart- en vaatziekten;
  • Het creëren van een interdisciplinair consortium dat artsen en onderzoekers met verschillende expertises bij elkaar brengt;
  • Het identificeren van individuele mechanismes die tot slagaderverkalking leiden en het bepalen van een gepersonaliseerde behandeling;
  • Het opzetten van een strategisch netwerk om onderzoeksresultaten op de markt en in de praktijk te brengen.

Voortbouwen

De Hartstichting heeft het afgelopen decennium meerdere onderzoeken naar slagaderverkalking gesteund. Zowel via consortia en persoonsgebonden Dekkerbeurzen als financiering voor publiek-private samenwerking (PPS). Deze en nieuwe initiatieven willen we samenbrengen in dit consortium. Zo kunnen we voortbouwen op bestaand onderzoek en samen nieuwe innovatieve oplossingen vinden waar patiënten baat bij hebben. We nodigen onderzoekers met lopende projecten, gesteund door de Hartstichting, ook uit om samen te werken in en met dit consortium.

Kwartiermakers

We hebben uit onderzoeken die wij financieren de volgende vier kwartiermakers uitgenodigd om het consortium op te zetten. Je kunt met hen contact opnemen voor vragen of interesse in samenwerken:

Neem contact op

Heb je vragen of wil je samenwerken binnen dit thema? Meld je dan uiterlijk 6 september bij een van de kwartiermakers. Meer informatie vind je in de brochure.

Vervolgstappen

Als het voorstel van de kwartiermakers een positieve beoordeling van de ISAC en de CMK krijgt, dan financiert de Hartstichting het onderzoek. Het consortium wordt onderdeel van de landelijke samenwerkingsverbanden die ondersteund worden door de Dutch CardioVascular Alliance (DCVA). Onderzoekers mogen gebruik maken van de diensten en het netwerk van de DCVA op het gebied van onder meer talentontwikkeling, data-infrastructuur, valorisatie en implementatie van onderzoek.