Voor wie er niet bij was of wie de mijlpalen nog een keer wil bekijken: op deze pagina zie je de veertien mijlpalen onder elkaar.

1924

Nobelprijs voor het eerste praktische systeem van elektrocardiografie

Willem Einthoven krijgt de Nobelprijs voor de Geneeskunde voor het uitvinden van het eerste praktische systeem van elektrocardiografie. Andere doorbraken in de jaren twintig en dertig zijn de eerste hartkatheterisatie en de eerste succesvolle cardiovasculaire chirurgie.

Willem Einthoven

1934

Oprichting van de NVVC

Op 28 april 1934 wordt cardiologie als medische discipline in Nederland geboren, wanneer een groep artsen de NVVC opricht en op zoek gaat naar andere artsen en zelfs dierenartsen die geïnteresseerd zijn in het hart. Hartzorg van hoge kwaliteit is nog steeds hun hoofddoel.

Een grote groep mensen. Foto uit 1934

1957

Hart-longmachine

Eerste succesvolle toepassing in Groningen en daarmee ook in Europa van de hart-longmachine of de cardiopulmonale bypass. Algemeen gezien als een grote doorbraak voor de cardiologie; hartchirurgie en zelfs transplantatie zijn nu mogelijk.

Een hart-longmachine uit 1957

1964

Oprichting van de Hartstichting

Op 29 januari 1964 richten vooraanstaande cardiologen, onder wie Herman Snellen en Christiaan van Nieuwenhuizen, de Nederlandse Hartstichting op. Het belangrijkste doel is het terugdringen van het aantal patiënten dat aan een hartaanval overlijdt en het verlengen van de levensverwachting en de kwaliteit van leven van de groeiende groep hartpatiënten.

Een zwart-wit foto met ballon met het logo van de Hartstichting

1965

Hartbewaking in ziekenhuizen

Ziekenhuizen richten hartbewakingsafdelingen in. Hier kunnen ze het hartritme van hartinfarctpatiënten in de gaten houden.

Hartbewaking in ziekenhuizen

Eerste dotterbehandeling

Een cardioloog opent voor het eerst een vernauwd bloedvat met een katheter en een ballonnetje. Later passen cardiologen deze techniek veel toe bij een hartinfarct. De andere grote doorbraak van de jaren zeventig: de coronaire bypass.

zwart-wit foto van een arts met snoertjes in zijn hand

Hartmonitoren en defibrillatoren in ambulances

Ambulancemedewerkers kunnen het hartritme van patiënten in de gaten houden. Ook krijgen ze apparatuur om in te grijpen bij gevaarlijke hartritmestoornissen.

Ambulance in de jaren '60

Eerste ICD’s geïmplanteerd

Patiënten krijgen een apparaatje ingebracht dat in kan grijpen bij gevaarlijke hartritmestoornissen. Het krachtige apparaat helpt de hartslag normaal te laten kloppen, waardoor een dodelijke hartstilstand wordt voorkomen. Tien jaar later werd in 1993 het eerste steunhart geplaatst bij een hartfalenpatiënt.

Een oude ICD

1997 tot 2022

Publiek leert signalen beroerte kennen

De Hartstichting vraagt ​​aandacht voor de signalen van een beroerte. Snel handelen is belangrijk om een ​​snelle behandeling te krijgen en hersenbeschadiging te voorkomen. Vijf jaar later is het voor het grote publiek legaal om een ​​automatische externe defibrillator (AED) te gebruiken om te proberen een leven te redden.

Illustratie van een persoon met een beroerte

Onderzoeksagenda

De Hartstichting wil specifiek investeren in terreinen waar wetenschappers doorbraken kunnen realiseren die een grote impact hebben op hart- en vaatpatiënten, hun naasten en iedereen met risico op hart- en vaatziekten. We verwachten met deze investeringen de grootste kans te hebben om de hartgezondheid van de Nederlandse samenleving meetbaar te verbeteren. Bekijk de vijf thema's.

Hand houdt plastic hartje vast. Daaromheen staan iconen die met hartzorg te maken hebben.

Dotteren in de hersenen

Het MR Clean-onderzoek, mede-geïnitieerd en gesteund door de Hartstichting, toonde aan dat patiënten sneller en beter herstellen na een herseninfarct als het lukt om het afgesloten bloedvat snel open te maken met een katheter. De eerdere beschikbare behandeling met stolsel oplossende medicijnen had slechts bij 1 op 10 patiënten een aantoonbaar effect. De nieuwe behandeling ontving in 2020 een belangrijk onderscheiding en wordt inmiddels wereldwijd toegepast.

Hartstichting Jaap Kapelle

Man-vrouwverschillen in onderzoek

Bij onderzoeken is het standaard dat onderzoekers naar man-vrouwverschillen kijken.

Benen met sneakers tegenover benen met hoge hakken

Reanimatie binnen 6 minuten

Dankzij 245.000 burgerhulpverleners en 24.000 AED’s kan in heel Nederland binnen 6 minuten worden gestart met reanimatie bij een hartstilstand buiten het ziekenhuis.

Een man wordt gereanimeerd

De landelijke hart- en vaatagenda geeft 7 prioriteiten aan

De landelijke hart- en vaatagenda bestaat uit zeven topprioriteiten. Daarmee willen we onze inspanningen richten op de oplossing van de grootste cardiovasculaire uitdagingen. Voor het samenstellen van deze agenda hebben wij de mening gevraagd van alle Nederlanders, onder wie patiënten, zorgprofessionals en onderzoekers. Zo zorgen we voor een betere hartgezondheid voor iedereen.

De zeven thema's van de hart- en vaatagenda in een cirkel

Nieuwsbrief voor professionals

Altijd op de hoogte van de actualiteiten rondom financieringsmogelijkheden, projecten en evenementen? Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.