De Dekkerbeurzen zijn persoonsgebonden financiering waarmee onderzoekers een eigen onderzoekslijn kunnen opzetten of uitbouwen. Dit jaar reikten we ze op woensdag 15 februari voor de 36e keer uit. Van de 86 aanvragen heeft de beoordelingscommissie vijftien onderzoeksvoorstellen gehonoreerd. Zij werden bij de beoordeling ondersteund door onafhankelijke referenten die werken in uiteenlopende vakgebieden.

Hart en nieren

Eén van de laureaten is Iris Beldhuis (UMCG). Zij kreeg begin februari, als laatste van de groep, te horen dat ze een Dekkerbeurs ontvangt. Met haar Junior Clinical Scientist-beurs gaat ze onderzoeken hoe goed hartfalenmedicijnen werken bij patiënten die ook een slechte nierfunctie hebben of krijgen.

• Bekijk een overzicht van alle vijftien laureaten

Onderzoeker Instituut Type beurs
    Dr. Ynte Ruigrok UMC Utrecht Clinical Established Investigator
    Dr. Ralf Harskamp Amsterdam AMC Senior Clinical Scientist
    Dr. Christiaan Meuwese Erasmus MC Senior Clinical Scientist
    Dr. Nina Hilkens Radboudumc Clinical Scientist
    Dr. Job Verdonschot Maastricht UMC Clinical Scientist
    Dr. Anke Tijsen Amsterdam AMC Senior Scientist
    Dr. Jorien Treur Amsterdam AMC Senior Scientist
    Dr. Sebastian Weingärtner TU Delft Senior Scientist
    Drs. Iris Beldhuis UMC Groningen Junior Clinical Scientist
    Drs. Sean Jurgens Amsterdam AMC Junior Clinical Scientist
    Drs. Leon Rinkel Amsterdam AMC Junior Clinical Scientist
    Dr. Magdi Nagy Maastricht UMC Postdoc
    Dr. Molly O'Reilly Amsterdam AMC Postdoc
    Dr. Bart Steensma UMC Utrecht Postdoc
    Dr. Jason Voorneveld Erasmus MC Postdoc

Een uitgebreider verhaal over het onderzoek van Iris en van de andere laureaten lees je op onze publiekswebsite.

Patiënten en nabestaanden

De uitreiking vond plaats op het kantoor van de Hartstichting in Den Haag. Dieuwertje Blok presenteerde de middag, patiënten en nabestaanden mochten de certificaten overhandigen aan de laureaten. Eén van hen was de Belgische Philip die zijn broer Paultje verloor aan een ventrikelseptumdefect. Hij overleed tijdens zijn slaap op 22-jarige leeftijd. Philip loopt op 19 maart de marathon in Barcelona om geld op te halen voor de Hartstichting, je kunt nog geld doneren voor zijn actie.

Ik heb het ervaren als een zeer feestelijke en mooie dag. Ik voelde mij vereerd met alle aandacht en vond het heel leuk om ook de andere laureaten beter te kunnen leren kennen.
— Reactie van een laureaat uit anonieme evaluatie

Beste referent

Ook was er aandacht voor referenten, zij spelen een belangrijke rol in het beoordelingsproces. Elk jaar benoemen we de beste referent, zowel nationaal als internationaal. De beste referent 2022 in Nederland is prof. dr. Joris de Groot (Amsterdam UMC), op internationaal gebied is prof. dr. Yvonne Teuschl (Universiteit van Krems, Oostenrijk) benoemd tot beste referent. Lijkt het je ook interessant om bij te dragen als referent? Bekijk hier hoe je dat kan doen.

Vraag een Dekkerbeurs aan

Bekijk de verschillende Dekkerbeurzen, de voorwaarden en de deadlines. In april stellen we een aantal beurzen open.