De hackathon van eind januari resulteerde in een algoritme dat op basis van ECG- en labgegevens voorspelt of er schade aan de kransslagaders te zien zal zijn op MRI- of CT-scans. Voor de grote vaten geeft dit een zekerheid van 88%, voor de kleinere vaten is dat 80%. Deze informatie is enorm waardevol. Het versnelt de diagnose, en maakt dure vervolgonderzoeken minder vaak nodig.

Tjebbe Tauber over de totstandkoming van de hackathon:
“Relatiemanagers Naomi Rosekrans (Hartstichting) en Rob Peelen (ABN AMRO) hebben ons samengebracht. Naomi wist dat het UMC Utrecht een mooie dataset en vraag had. Rob wist dat ik medische challenges op hackathons organiseerde. We zijn in gesprek gegaan en daar is de hackathon uit voortgekomen.”

Drie tips

Drie tips van Imo Höfer en Tjebbe Tauber voor het organiseren en uitvoeren van een succesvolle hackathon.

• Tip 1: Veel data

Zorg voor een goed gevulde database. Hoe meer data er beschikbaar is, hoe beter je verbanden kunt vinden. Naast cardiovasculair onderzoeker is Imo Höfer ook beheerder van UPOD (Utrecht Patient Oriented Database). Dit is een database waarin alle in het UMC gegenereerde digitale gegevens worden verzameld. Onderzoeker Imo Höfer: "Deze database is uniek in de wereld. Dat komt mede omdat hij is opgezet in 2003, in een tijdperk waar nog niemand aan big data in de zorg dacht."
  • Tip 2: Goed georganiseerde data

Het is ook belangrijk dat de data goed is georganiseerd. Niet voor niks zegt men dat een hackaton 80% data-voorbereiding en maar 20% data-wetenschap is. “Voor leken lijkt het allemaal ‘een druk op de knop’, maar de kwaliteit van het resultaat hangt volledig af van de kwaliteit van de data. Garbage in - garbage out noemen ze dat”, aldus Höfer. Met de voorbereiding van de data in UPOD zat het wel goed, zegt Tjebbe Tauber, die de samenwerking vanuit ABN AMRO leidde: "Dit is de derde hackaton die we organiseren. Dit is de grootste én best gestructureerde verzameling van zorgdata tot nu toe!"
  • Tip 3: Dezelfde taal spreken

Het is belangrijk dat iedereen dezelfde taal spreekt, of in elk geval elkaars taal begrijpt. Zo zijn onderzoekers niet bekend met de termen die data-analisten gebruiken en kennen de data analisten juist de medische termen en parameters niet. Tjebbe Tauber: "Elkaar begrijpen blijft een aandachtspunt en is één van de grote uitdagingen bij het organiseren van hackathons. Tijdens deze hackathon was er 5 dagen lang, elk moment een medische expert aanwezig om vragen te beantwoorden en bevindingen te toetsen."

Partners
In juli 2017 tekenden ABN AMRO en de Hartstichting een samenwerkingsovereenkomst. We werken samen aan een rookvrije toekomst en onderzoeken nieuwe mogelijkheden om mensen te laten doneren via de Tikkie-app. Ook stimuleren we innovaties in de zorg. De hackathon is hier een mooi voorbeeld van.

Imo Höfer over de meerwaarde van samenwerking en de sfeer:
"Uiteraard is de uitkomst bijzonder waardevol. Los hiervan denk ik dat het altijd goed is om verder te kijken dan je eigen horizon. Er was een ongelooflijk goede sfeer met veel energie. Alle partijen hebben veel van elkaar geleerd. Aan het einde dacht je: hier wil ik wel mee verder.”

Tauber namens ABN AMRO:
"We geloven sterk in samenwerken. Als vervolg op de eerdere samenwerking met de wetenschap in bijvoorbeeld de Beyond Banking Hackathons, bieden we nu structureel ruimte aan dataonderzoek. In het Dataistic Center dat we samen met Dell EMC realiseerden, zijn ook wetenschappers en studenten van harte welkom om gebruik te maken van de nieuwste technologieën!"

Ook deelnemen aan een Hackathon?

Heb jij een relevante onderzoeksvraag en toegang tot een goed gevulde, goed georganiseerde database? Wij brengen je graag in contact met de juiste mensen. Mail ons op [email protected].

Interessant voor jou

Geen resultaten gevonden.