Het betrekken van burgers bij het doen van wetenschappelijk onderzoek is een  innovatieve manier om aan onze doelen te werken. We noemen dat citizen science, of in het Nederlands: burgerwetenschap.

Bereidheid om data te doneren

De metingen die deelnemers tijdens CycleNL konden doen waren gerelateerd aan hart- en vaatziekten, zoals bloeddruk, buikomvang en glucosewaarde. Via deze pilot hebben we een idee gekregen hoe mensen het vinden om hun data te doneren in het kader van onderzoek én er tegelijkertijd ook zelf wat van leren. De deelnemers kregen ter plekke hun meetwaarden te zien. Mensen met extreem afwijkende waarden konden terecht bij Harald Jørstad (sportcardioloog) en Nadine Stomilović (physician assistant) van het AmsterdamUMC voor medisch advies.

Geen alledaagse bezigheid

De fietsers waren enorm enthousiast. Zowel het beschikbaar stellen van hun data als inzicht krijgen in hun meetwaarden zagen zij als zinvol. Uit reacties bleek dat het meten van bloeddruk, buikomvang of zuurstofgehalte geen alledaagse handeling is voor veel deelnemers. Nieuwsgierig naar de uitkomsten waren ze desondanks wel. Ook Harald en Nadine vonden het interessant om deze doelgroep te ontmoeten.

Gezien het enthousiasme van de deelnemers gaan we verder met de inzet van citizen science. Hopelijk kunnen we vaker op evenementen data laten doneren en meteen de deelnemer meer inzicht verschaffen in de eigen hartgezondheid.

We komen graag met je in contact

Heb jij ideeën om Citizen Science toe te passen in jouw onderzoek, of wil je meer weten over mogelijkheden om hierin samen te werken? Neem dan contact op met Liesbeth van der Wal via [email protected].