De drie onderzoeken krijgen samen een bedrag van in totaal 5 miljoen, dat bijeengebracht is door samenwerkende organisaties uit Duitsland, Groot-Brittannië en Nederland.

Vorig jaar riep de Hartstichting wetenschappers op om samen met hun internationale collega’s onderzoeksvoorstellen te ontwikkelen. Door de samenwerking kunnen wetenschappers projecten uitvoeren die op nationaal niveau niet mogelijk zijn. Deze maand is definitief duidelijk geworden welke onderzoeken gefinancierd worden.

Drie consortia

Het gaat om de volgende drie consortia:

• GenUCA

Acute hartdood voorkomen

Bij één op de twintig mensen die een levensbedreigende hartritmestoornis doormaken, wordt geen oorzaak gevonden. Behandelingsopties voor deze patiënten zijn beperkt en er bestaat een mogelijk erfelijk risico voor familieleden. Aan de hand van de grootste groep patiënten tot nu toe verzameld, hopen de onderzoekers nieuwe mechanismen en behandelingsopties te ontdekken en zo in de toekomst acute hartdood te voorkomen bij patiënten en hun familieleden. Het onderzoek wordt geleid door prof. dr. Behr (University of London), prof. dr. Borggrefe (University of Mannheim) en prof. dr. Bezzina (Amsterdam UMC).

• I-CARE

Nieuwe beeldvormende techniek ontwikkelen bij hartfalen

Transthyretine amyloïd cardiomyopathie (ATTR-CM) is een hartziekte die het hart toenemend slechter laat werken. Bij ouderen wordt deze vorm van hartfalen steeds vaker vastgesteld. Zonder een doeltreffende behandeling is de prognose slecht. Nieuwe, kostbare behandelingen zijn nu beschikbaar voor ATTR-CM met wisselend effect, zonder dat we goed weten waardoor dit komt. Dit onderzoek maakt de ontwikkeling van een nieuwe kwantitatieve beeldvormende techniek met 18F-fluoride PET mogelijk en zal de klinische zorg voor patiënten met deze vorm van hartfalen sterk verbeteren. Het onderzoek wordt geleid door onderzoekers dr. Dweck (University of Edinburgh) en dr. Siepen (University of Heidelberg) en dr. Slart (UMC Groningen).

• DnAFiX

Genetische oorzaak atriumfibrilleren ontrafelen en behandelen

Atriumfibrilleren is de meest voorkomende hartritmestoornis, zowel bij mensen ouder dan 65 als bij jongeren. Bij die laatste groep is atriumfibrilleren vaak genetisch bepaald. Onderzoekers hebben families geïdentificeerd die drager zijn van een mutatie in het DNA van de hart-cel, die schade veroorzaakt waardoor atriumfibrillen ontstaat. Dit onderzoek ontrafelt het mechanisme waarmee mutaties in cytoskeleteiwitten atriumbrilleren veroorzaken en test geneesmiddelen om dit te behandelen. Het onderzoek wordt geleid door onderzoekers dr. Niels Voigt (University Medical Center Goettingen) en prof. dr. Brundel (Amsterdam UMC).

Door internationaal samen te werken bereiken we meer

De internationale samenwerking is opgezet om hart- en vaatonderzoek te stimuleren en versnellen. De Nederlandse Hartstichting werkt hierbij samen met de Britse en Duitse collega-organisaties, de British Heart Foundation (BHF) en het Deutsches Zentrum für Herz-Kreislauf-Forschung (DZHK).

Floris Italianer, directeur Hartstichting zei hier eerder over: ‘De Hartstichting gelooft in samenwerking tussen de beste wetenschappers, nationaal en internationaal. Dit is een belangrijke eerste stap, dit initiatief draagt bij aan versnellen en verbinden. Dat wil zeggen, nieuwe oplossingen komen sneller bij de patiënt en door samenwerking bereiken we meer.’

Totstandkoming en toekomst

De Hartstichting draagt 1,25 miljoen euro bij, de Britse en Duitse organisaties investeren elk 2 miljoen euro. Projecten die de Hartstichting in dit kader financiert, dragen bij aan een duurzame relatie tussen onderzoeksgroepen uit de drie landen. Er kunnen nieuwe internationale samenwerkingen ontstaan en bestaande samenwerkingen worden versterkt. Of er een tweede ronde komt, is nog niet bekend. Hierover voert de Hartstichting op dit moment gesprekken met de BHF en DZHK.

Nieuwsbrief voor professionals

Altijd op de hoogte van de actualiteiten rondom financieringsmogelijkheden, projecten en evenementen? Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.