Bestuursvoorzitter van vijf Londense topziekenhuizen, oud-bestuursvoorzitter van het AMC, arts, redacteur bij verschillende medische tijdschriften, auteur van meer dan 700 wetenschappelijke artikelen en door Elsevier uitgeroepen tot Nederlander van het jaar 2016. Marcel Levi is een duizendpoot, actief op elk gebied van de zorg.

Toonaangevend onderzoek in Nederland
Als nieuwe voorzitter van de ISAC wil hij in de eerste plaats verder brengen wat er al is. Bovendien vindt hij het essentieel om binnen die programma’s ontwikkeling van talent te stimuleren en een volgende generatie succesvolle cardiovasculaire onderzoekers volop kansen te bieden.

Levi: "Het Nederlandse cardiovasculaire onderzoeksveld is breed georiënteerd en naar internationale maatstaven zeer sterk. Het is belangrijk dat we deze toonaangevende positie uitbouwen door het vormen van stabiele onderzoeksconsortia met voldoende kritische massa en interdisciplinaire samenhang. De Dutch CardioVascular Alliance, opvolger van het CVON-programma van de Hartstichting, speelt daarbij een cruciale rol."

De ISAC is van groot belang voor de Hartstichting. Het helpt ons excellent, internationaal concurrerend onderzoek te financieren dat relevant is voor de patiënt. Het is fantastisch dat een internationaal sleutelfiguur als Marcel Levi bereid is de aankomende jaren de ISAC te leiden.
— Floris Italianer, directeur van de Hartstichting
Floris Italianer

Excellent onderzoek en relevantie voor patiënt
Marcel Levi vindt dat excellentie altijd voorop moet staan in onderzoek: “Dat betreft zowel ‘past performance’ als briljante plannen voor de toekomst." Verder vindt hij dat consortia elke keer weer aannemelijk moeten maken dat het geheel groter is dan de som der delen en dat het einddoel nooit vergeten mag worden. "De relevantie van onderzoek voor de patiënt moet - al is het ver in de toekomst - altijd duidelijk zijn.”

CVON: van ieder voor zich naar samenwerken
Levi neemt het voorzitterschap over van Jos van der Meer, professor emeritus. Van der Meer nam het voorzitterschap in 2011 op zich, en maakte de start van het CVON-programma mee. Hij is trots op het effect dat het programma heeft gehad op het hart- en vaatonderzoek in Nederland. Voorheen was dat gefragmenteerd, en bestond het uit kleinschalige onderzoeken.

Nu wordt er samengewerkt en pakken basale wetenschappers, klinische onderzoekers en epidemiologen met veel creativiteit de grote problemen van hart- en vaatziekten aan. "Dit programma werpt thans duidelijk vruchten af en is waarschijnlijk uniek in de wereld." De ISAC is hierbij van groot belang geweest. "Het heeft zeker door positieve kritiek en creatieve aanwijzingen de Nederlandse onderzoekers meer uit zichzelf laten halen."

Jos van der Meer verder als vicevoorzitter
Van de Meer zal tot het einde van dit jaar actief blijven als vicevoorzitter. Marty Beurskens, researchmanager bij de Hartstichting, is daar heel blij mee: “In acht jaar voorzitterschap heeft hij nooit een vergadering gemist en heeft hij altijd elk verslag en elke notulen kritisch nagekeken.”

Op de vraag wat Van der Meer de ISAC verder heeft gebracht, vertelt ze lachend: ‘de Jos van der Meer-score’. In plaats van een cijfer van 0 tot 10 geeft Van der Meer onderzoeksvoorstellen steevast een van deze volgende 4 oordelen: ‘must be funded’, ’may be funded’, ‘not to be funded’, of ‘never to be funded’. Marty Beurskens: "Dit geeft duidelijker dan een cijfer het advies van de ISAC weer om wel of geen subsidie toe te kennen. Alle ‘must be funded’-projecten worden ook altijd toegekend, zelfs als er eigenlijk niet op begroot is."

Over de ISAC
De internationale wetenschappelijke adviescommissie ISAC speelt een belangrijke rol bij het eerlijk en onafhankelijk beoordelen van onderzoeksvoorstellen voor consortia. Zij maakt gebruik van internationale cardiovasculaire experts. Samen dekken zij het hele terrein van hart- en vaatonderzoek.

Nieuwsbrief voor professionals

Op de hoogte blijven? Schrijf je in en ontvang maandelijks informatie over calls, interviews en het laatste nieuws over ons hart- en vaatonderzoek.

Interessant voor jou

Geen resultaten gevonden.