Een partnerschap van de British Heart Foundation (BHF), het Deutsches Zentrum für Herz-Kreislauf-Forschung (DZHK) en de Hartstichting maakt dit al enkele jaren mogelijk. Bij drie projecten zijn Nederlandse onderzoekers betrokken.

De financiering bouwt voort op het succes van drie eerdere rondes van de samenwerking, waarbij deze ronde specifiek bedoeld is om onderzoekers in het midden van hun carrière te ondersteunen. De financiering biedt een springplank om, naast het boeken van mooie wetenschappelijke vooruitgang, ook de ontwikkeling tot internationale leiders in elk onderzoeksgebied te versnellen.

Door samen te werken met de BHF en het DZHK maken we onderzoek mogelijk dat niet goed uitvoerbaar is in één land. Ook versterken we met dit programma de internationale positie van onze -toekomstige- toponderzoekers.
— Rebecca Abma-Schouten, hoofd onderzoek en zorginnovatie bij de Hartstichting

Onlangs is bekend geworden dat de samenwerking ook de komende jaren wordt voortgezet. Vanaf 1 maart kunnen onderzoekers zich inschrijven voor de volgende ronde. Meer informatie volgt op deze website, onder andere via de pagina met openstaande calls.

Vier projecten

Lees welke projecten financiering ontvangen en welke onderzoekers het project leiden.

• PLAK-TALK

Inzicht in communicatie tussen cellen voor voorkomen van arteriële blokkades die hartaanvallen en beroertes veroorzaken.

Dr. Marit Westerterp, Universitair Medisch Centrum Groningen; professor Lars Maegdefessel, Technische Universiteit München; dr. Jason Tarkin, Universiteit van Cambridge.

De meeste mensen die een hartaanval of beroerte krijgen, weten niet dat zij een onderliggende aandoening hebben voordat zij symptomen ontwikkelen. Er is daarom dringend behoefte aan goede manieren om mensen op te sporen die hier een verhoogd risico op hebben. Het PLAK-TALK-team gaat onderzoeken hoe immuuncellen communiceren met andere cellen in atherosclerotische plaques die zich ontwikkelen in slagaders. De onderzoekers willen met nieuwe inzichten voorkomen dat plaques gaan scheuren, wat bloedstolsels kan veroorzaken met alle gevolgen van dien.

• PROMETHEUS

Op zoek naar genetische aanwijzingen waarom sommige harten zich niet kunnen aanpassen aan een gevaarlijk hoge bloeddruk in de longen.

Professor Frances S. de Man, Amsterdams Universitair Medisch Centrum; professor Soni Pullamsetti, Max Planck Instituut voor Hart- en Longonderzoek; dr. Andrew Swift, Universiteit van Sheffield.

Het slecht functioneren van de rechterkant van het hart is de belangrijkste doodsoorzaak bij mensen met pulmonale arteriële hypertensie (PAH), een aandoening waarbij de bloeddruk in de longslagaders gevaarlijk hoog is. De rechterkamer van het hart, die het bloed door de longslagaders pompt, moet zich bij patiënten met PAH aanpassen aan het pompen tegen de hoge druk die het tegenkomt. Bij sommige patiënten is het hart niet in staat zich aan te passen, wat kan leiden tot hartfalen. Het PROMETHEUS-team wil genetische oorzaken achterhalen van dit gebrek aan aanpassingsvermogen.

• Prot4CVD

Eiwitonderzoek ter verbetering van de risicovoorspelling en het beheer van hart- en vaatziekten.

Professor Adam Butterworth, Universiteit van Cambridge; professor Claudia Langenberg, Charité - Universitätsmedizin Berlin.

Het Prot4CVD-team wil de gegevens van duizenden eiwitten in het bloed van 200.000 mensen analyseren. Met behulp van nieuwe computermethoden willen zij die data vergelijken met genetische en klinische gegevens. Hiermee hopen onderzoekers eiwitten te vinden die een betrouwbare voorspelling geven voor de kans op een hartaanval of beroerte. Daarnaast hopen ze ook eiwitten op te sporen die juist de oorzaak zijn, en daarmee ideeën op te doen voor nieuwe behandelingen. Het is nieuw om dergelijk preventie-onderzoek op zo’n grote schaal uit te voeren.

• MegaCardiocyte

Nieuwe geneesmiddelen tegen hartfalen ontwikkelen door samenhang tussen bloed, beenmerg en hart in kaart te brengen.

Dr. Judith Cosemans, dr. Rory Koenen en professor Blanche Schroen, CARIM, Universiteit Maastricht; Dr. Mairi Brittan, Universiteit van Edinburgh; dr. Tobias Petzold, Ludwig Maximilian Universiteit van München.

Hartfalen is een slopende en progressieve ziekte die niet te genezen is en vaak dodelijk is. Bij hartfalen door een stijve hartspier is een slechte functie van de kleine bloedvaten in het hart waarschijnlijk een belangrijke factor. Het MegaCardiocyte-consortium onderzoekt dit verband. Zij vermoeden dat slecht functionerende bloedplaatjes, samen met overactieve immuuncellen, de capaciteit van de coronaire haarvaten beperken. Mogelijk kan een behandeling die is gericht op de bloedplaatjes uitkomst bieden.