Samenwerken is van cruciaal belang voor excellent wetenschappelijk onderzoek. Het Europese netwerk voor cardiovasculair onderzoek (ERA-CVD) biedt daarom de Joint Transnational Call for research proposals (JTC2019) aan. Deze beurs maakt het voor jonge onderzoekers mogelijk internationale samenwerkingen op te zetten.

JTC2019-beurs voor 3 onderzoekers

De volgende onderzoekers krijgen een beurs:

• Amanda Foks (LACDR): onderzoekt met haar project B-eatATHERO de rol van B-cellen in versnelde slagaderverkalking. Dit gaat ze samen met Oostenrijkse en Duitse onderzoekers doen.
  • Jan van den Bossche (VUMC): onderzoekt met MyPenPath het mechanisme dat bij slagaderkalking een plaque activeert. Dit gaat hij samen met Oostenrijkse en Duitse onderzoekers doen.
  • Magdalena Harakalova (UMCU) gaat in haar onderzoek SCALE op zoek naar de oorzaak van een erfelijke hartspierziekte. Dit gaat ze samen met Franse, Duitse en Spaanse onderzoekers doen.

Selectieproces

De Hartstichting financiert de Nederlandse onderzoeksvoorstellen. ERA-CVD heeft de Hartstichting gevraagd een voorselectie te doen. Van de 17 vooraanvragen mochten uiteindelijk 5 onderzoekers vanuit Nederland een aanvraag doen.

Een internationale beoordelingscommissie maakte een prioriteringslijst van de in totaal 35 aanvragen uit heel Europa. Maar liefst 3 van de 5 Nederlandse projecten belandden in de top 10. Hiermee wordt het hoge niveau van Nederlands onderzoek weer eens bevestigd.

Nieuwsbrief voor professionals

Altijd op de hoogte van de actualiteiten rondom financieringsmogelijkheden, projecten en evenementen? Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.