De studie van SELEQT-HF wordt uitgevoerd door Jeroen Schaap en Peter van der Meer. Het onderzoeksteam voert een registry based randomized clinical trial uit naar het effect van Selenium/CoQ10-supplementen bij patiënten met chronisch hartfalen. Het registratiegebaseerde onderzoek met dubbel blinde randomisatie zorgt dat een diverse groep patiënten kan worden geïncludeerd, zonder selectie vooraf.

SELEQT-HF is een onderdeel van het DCVA-consortium Heart4Data. Dit consortium ontvangt financiering van de Hartstichting en van ZonMw, het staat onder leiding van Folkert Asselbergs en Dennis van Veghel. Het doel is om een duurzame infrastructuur te creëren voor registratiegebaseerd onderzoek naar hartfalen. Als eerste project binnen deze infrastructuur zal SELEQT-HF de werking van het systeem testen en verder helpen ontwikkelen. Zij kijken onder meer naar de benodigde stappen voor geautomatiseerde registratie op basis van het elektronisch patiëntendossier (EPD).

De overeenkomst is op 1 juni getekend. Het is een samenwerking tussen NLHI, NHR, DCVA, WCN, Harteraad, NVVC, Health-RI, NVT, Pharma Nord, Zuyderland, Erasmus MC, UMCG en Amsterdam UMC. De aankomende mijlpalen zijn het vinden van de eerste tien ziekenhuizen voor EPD-gebaseerd registreren, goedkeuring van de Medisch-Ethische Toetsingscommissie en de inclusie van de eerste patiënt.

Wil je meer informatie over Heart4Data of op de hoogte blijven van ontwikkelingen?

Interessant voor jou

Het laatste nieuws voor professionals

Geen resultaten gevonden.