De basiscijfers op de website van Hart & Vaatcijfers beschrijven onder andere het aantal ziekenhuisopnamen en het aantal ligdagen, de sterftecijfers en prognoses voor mannen en vrouwen.

Zo kun je zien dat er in 2021:

• … 9.465 ziekenhuisopnamen wegens angina pectoris plaatsvonden. Daarvan waren 6.180 opnamen van mannen en 3.285 van vrouwen. Dit zijn 17 mannen en 9 vrouwen per dag.
  • … het aandeel van een hartinfarct van de totale sterfte aan hart- en vaatziekten 12.8% was. In 2021 zijn er 2.938 mannen overleden aan een hartinfarct en 1.858 vrouwen.
  • … 59.067 ziekenhuisopnamen plaatsvonden wegens ischemische hartziekten.

Over Hart & Vaatcijfers

Naast de basiscijfers vind je op www.hartenvaatcijfers.nl een veelheid betrouwbare data over hart- en vaatziekten in Nederland op één plek. Je kunt bijvoorbeeld informatie vinden over resultaten per type behandeling. Hart & Vaatcijfers is een samenwerking tussen de Hartstichting en de Nederlandse Hart Registratie (NHR).

Met dit platform willen de partijen er voor zorgen dat er één centrale, gezamenlijke en openbare omgeving is waar betrouwbare en kwalitatief hoogwaardige data te vinden zijn over hart- en vaatziekten en de daaraan gerelateerde zorg in Nederland. Hart & Vaatcijfers richt zich op zorgverleners, onderzoekers, patiënten en beleidsmakers.

Nieuwsbrief voor professionals

Altijd op de hoogte van de actualiteiten rondom financieringsmogelijkheden, projecten en evenementen? Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.