Vanaf nu is het mogelijk om bij het landelijk reanimatie-oproepsysteem HartslagNu data aan te vragen voor wetenschappelijk onderzoek. Dit onderzoek moet bijdragen aan het doel de overlevingskansen van slachtoffers van een hartstilstand te vergroten.

HartslagNu verwerkt elke dag circa 30 reanimatiemeldingen. Bij elke reanimatiemelding verzamelt HartslagNu data. Denk hierbij aan:

• tijdstip en locatie reanimatie;
  • locatie van de gebruikte AED;
  • tijdstip wanneer een reanimatieoproep is geaccepteerd door een burgerhulpverlener;
  • tijdstip waarop een AED is aangesloten;
  • informatie over wie de AED heeft aangesloten;
  • informatie over de impact van een reanimatie op burgerhulpverleners.

HartslagNu stelt deze data aan onderzoekers beschikbaar om zo bij te dragen aan de kwaliteit van reanimatiezorg in Nederland.

Over HartslagNu

HartslagNu is het landelijk reanimatie-oproepsysteem. Belt iemand 112 met het vermoeden van een hartstilstand, dan roept HartslagNu automatisch burgerhulpverleners op in de buurt van het slachtoffer. Deze burgerhulpverleners krijgen een bericht op hun mobiel met de vraag om direct naar het reanimatieadres te gaan, of om eerst een AED op te halen die is aangemeld bij het systeem.

Heel Nederland een 6-minutenzone

De Hartstichting werkt nauw samen met HartslagNu. Ons gezamenlijk doel is om van heel Nederland een 6-minutenzone te maken. Dit is een gebied waarin iemand met een hartstilstand binnen zes minuten de juiste hulp krijgt.

Binnen deze minuten wordt:

• 112 gebeld;
  • de reanimatie gestart;
  • een AED ingezet.

Waar je ook bent, er is altijd hulp van burgers en AED’s in de buurt.
De Hartstichting maakt tevens deel uit van het bestuur van HartslagNu.

Data nodig?

Wil je weten hoe je onderzoek kunt doen met data van HartslagNu? Je leest het op de website.