Dit voorjaar riep de Hartstichting voor de tweede keer wetenschappers op om samen met hun internationale collega’s onderzoeksvoorstellen te ontwikkelen. Door de samenwerking kunnen wetenschappers projecten uitvoeren die op nationaal niveau niet mogelijk zijn. Nu is duidelijk geworden welke onderzoeken gefinancierd worden.

Het gaat om de volgende drie consortia

• ReGenLnc

Beschadigde hartspier herstellen via RNA in endotheelcellen

Een hartspier die beschadigd is door een infarct of een erfelijke hartspierziekte is moeilijk te herstellen. Toch is dit precies wat de onderzoekers van ReGenLnc gaan proberen. Zij willen uitzoeken of ze met behulp van lange niet-coderende RNA’s het herstel van bloedvaten kunnen bevorderen. De onderzoekers richten zich specifiek op de endotheelcel. Inhoudelijk sluit dit project aan bij het Double Dose-consortium. In dit consortium wordt ook onderzoek gedaan naar het verbeteren van de bloedvatfunctie in patiënten met een erfelijke hartspierziekte. Het onderzoek wordt geleid door prof. dr. Ralf P. Brandes (University Frankfurt), prof. dr. Reinier A. Boon (Amsterdam UMC) en prof. dr. Andrew H. Baker (University of Edinburgh).

• COOLBAT

Met kou het risico op hart- en vaatziekten verlagen

In deze studie kijken de onderzoekers of ze door middel van kou-therapie het cardiovasculair risicoprofiel van mensen met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten kunnen verbeteren. Het is bekend dat blootstelling aan kou een gunstig effect heeft op de vet- en suikerstofwisseling en mogelijk ook het immuunsysteem. Warmteproductie in bruin vet en skeletspieren speelt hierbij een grote rol en vormt een belangrijk onderdeel van dit project. Inhoudelijk sluit dit project aan op de activiteiten in het GENIUS II-consortium. Het onderzoek wordt geleid door dr. Mariëtte Boon (Leiden UMC) en prof. dr. Michael Symonds (University of Nottingham).

• CONTROL-SVD

Oorzaak van beroertes en dementie ontrafelen en behandelen

Ongeveer een kwart van alle beroertes wordt veroorzaakt door beschadiging van kleine bloedvaatjes in de hersenen. Ook is dit een belangrijke oorzaak van dementie. Behandelmogelijkheden zijn er nauwelijks. Nieuw onderzoek laat een mogelijke rol zien van ontstekingen en een afwijking in het afweersysteem. In dit project zullen die afwijkingen zowel in het bloed als in de hersenen met geavanceerde scans onderzocht worden in patiënten en gerelateerd worden aan verslechtering van de kleine hersenvaten. Deze kennis vormt een belangrijke stap om medicijnen te onderzoeken die de ontsteking afremmen, waardoor in de toekomst beroerte en dementie kunnen worden voorkomen. Inhoudelijk sluit dit project aan op het IN CONTROL II-project. Het onderzoek wordt geleid door prof. dr. Hugh Markus (University of Cambridge) en prof. dr. Frank-Erik de Leeuw (Radboud UMC).

Door internationale samenwerking bereiken we meer

De internationale samenwerking is opgezet om hart- en vaatonderzoek te stimuleren en versnellen. De Hartstichting werkt hierbij samen met de Britse en Duitse collega-organisaties, de British Heart Foundation (BHF) en het Deutsches Zentrum für Herz-Kreislauf-Forschung (DZHK). Projecten die de Hartstichting in dit kader financiert, dragen bij aan een duurzame relatie tussen onderzoeksgroepen uit de drie landen. Er kunnen nieuwe internationale samenwerkingen ontstaan en bestaande samenwerkingen worden versterkt.

Totstandkoming en toekomst

Het is de tweede keer dat de Hartstichting meedoet met deze vorm van internationale financiering. De Hartstichting draagt ruim 1,5 miljoen euro bij, de Britse en Duitse organisaties investeren in totaal 2,5 miljoen euro. Of er een derde ronde komt, is nog niet bekend. Hierover voert de Hartstichting op dit moment gesprekken met de BHF en DZHK.

Nieuwsbrief voor professionals

Altijd op de hoogte van de actualiteiten rondom financieringsmogelijkheden, projecten en evenementen? Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Interessant voor jou

Het laatste nieuws voor professionals

Geen resultaten gevonden.