Toonaangevende mid-career onderzoekers in Duitsland, Groot-Brittannië en Nederland bundelen hun krachten om hart- en vaatziekten eerder op te sporen en beter te diagnosticeren en behandelen. Een samenwerking tussen de British Heart Foundation (BHF), het Deutsches Zentrum für Herz-Kreislauf-Forschung (DZHK) en de Hartstichting maakt dit mogelijk.

Vier projecten

Samen met de twee andere financiers hebben we de komende vier jaar € 5,2 miljoen toegekend aan vier internationale teams. De bijdrage van de Hartstichting is € 2 miljoen, dit bedrag gaat naar de onderdelen van de projecten die in Nederland uitgevoerd worden.

• Risico op hart- en vaatziekten aflezen aan placenta

Vrouwen die problemen hebben gehad tijdens de zwangerschap, zoals een veel te hoge bloeddruk, hebben meer risico op hart- en vaatziekten. Problemen in de doorbloeding van de placenta maakt dat risico nog hoger. De onderzoekers bestuderen hoe ze aan de placenta af kunnen lezen welke vrouwen een hoog risico hebben op hart- en vaatziekten. Ook willen ze zo ideeën voor nieuwe behandelingen opdoen.

Hoofdonderzoekers: Dr. Casper Mihl, Cardiovascular Research Institute Maastricht (CARIM) en Professor Abigail Fraser, University of Bristol.

Volledige titel: Bi-national investigation of placental pathology and maternal cardiovascular health (BI-PATH).

• Wat gaat er mis bij hypertrofische cardiomyopathie?

Bij hypertrofische cardiomyopathie is een deel van het hart te dik: het hart wordt stijver en groter. Ook kan door ritmestoornissen een hartstilstand ontstaan. De onderzoekers willen achterhalen wat er precies fout gaat bij deze ziekte. Ze kijken naar bepaalde eiwit-structuren in de hartspier die belangrijk zijn om het hart te laten samentrekken. Ook onderzoeken ze of medicijnen de ziekte kunnen afremmen.

Hoofdonderzoekers: Dr. Diederik Kuster, Amsterdam UMC, Dr. Katja Gehmlich, University of Birmingham en Dr. Claudia Crocini, Charité – Universitätsmedizin Berlin.

Volledige titel: Understanding the mechano-signalling role of the Z-disc in the pathogenesis of Hypertrophic Cardiomyopathy (HeartDisc).

• Slagaderverkalking afremmen

Slagaderverkalking, een belangrijke oorzaak van hersen- en hartinfarcten, verergert door ontstekingen. Daar zijn nog geen goede behandelingen voor. Wetenschappers willen ontrafelen hoe bepaalde cellen die ontstekingen afremmen, slagaderverkalking kan afremmen. Dit kan leiden tot nieuwe behandelingen tegen ontstekingen bij patiënten met slagaderverkalking.

Hoofdonderzoekers: Dr. Amanda Foks, Universiteit Leiden en Dr. Tian Zhao, University of Cambridge.

Volledige titel: Unlocking the full potential of regulatory T cells to combat atherosclerotic cardiovascular disease (Treat ATHERO).

• Gedilateerde cardiomyopathie ontrafelen en aanpakken

Bij gedilateerde cardiomyopathie wordt de wand van het hart steeds dunner en slapper, terwijl het hart steeds groter wordt. Hierdoor kan het hart uiteindelijk niet goed meer bloed rondpompen, wat we ook wel hartfalen noemen. Wetenschappers gaan onderzoeken door welke processen het hart steeds verder aftakelt. Dit maakt het mogelijk om nieuwe behandelingen te onderzoeken die deze processen aanpakken.

Hoofdonderzoekers: Dr. Monika Gladka, Amsterdam UMC, Dr. Joseph Burgoyne, King’s College London en Dr. Lukas Cyganek, UMC Goettingen.

Volledige titel: Decoding oxidative stress mechanisms in dilated cardiomyopathy: Shifting progressive impairment to cardioprotection (Shift-DCM).

Krachten bundelen

Dit is de vijfde financieringsronde die voortvloeit uit de samenwerking. Het is het tweede jaar dat de oproep specifiek gericht is op het ondersteunen van onderzoekers die hun eigen onderzoeksgroep aan het opzetten of uitbouwen zijn. De financiering stelt onderzoekers in staat hun kennis, expertise en middelen te bundelen en uit te wisselen om enkele van de meest urgente vragen in de cardiovasculaire wetenschap en geneeskunde aan te pakken. De financiering zal voor onderzoekers ook het proces bevorderen om toekomstige leider in hun onderzoeksgebied te worden.

Nieuwe ronde

Begin april opent een zesde financieringsronde via deze samenwerking. Houd onze nieuwsbrief voor professionals of pagina met openstaande calls in de gaten!