Tijdens Stoptober wordt Nederland opgeroepen om vanaf 1 oktober 28 dagen te stoppen met roken. De afgelopen acht jaar deden meer dan vierhonderdduizend mensen mee.

Onderzoek van het AMC in 2017 toont aan dat 70% van alle Stoptober-deelnemers het volhoudt om 28 dagen niet te roken. Bijna de helft van de deelnemers is drie maanden later nog steeds gestopt. Stoptober heeft inmiddels meer succes dan het andere bekende stopmoment op 1 januari. Wie vier weken stopt tijdens Stoptober, heeft vijf keer meer kans om definitief gestopt te blijven dan bij een normale stoppoging. Voor jou als zorgprofessional is Stoptober daarom een goed moment om het gesprek over stoppen met roken aan te gaan. Iedereen die mee wil doen kan zich inschrijven op stoptober.nl.

Maak Stoptober bespreekbaar

Welke stappen kan jij als zorgverlener ondernemen om Stoptober ter sprake te brengen bij jouw patiënt?

• Vertel je patiënt over de voordelen en de effectiviteit van Stoptober;
  • ​Geef jouw patiënt stopadvies door middel van het Very Brief Advice: Vraag naar de rookstatus. Adviseer om te stoppen. Verbind er een actie aan: plan een vervolgafspraak of verwijs naar de mogelijkheden;
  • Moedig de stopwens van jouw patiënt aan. Ook na 1 oktober kan iemand nog meedoen met Stoptober.

Lees meer tips voor zorgprofessionals op de website van het Trimbos-instituut.

Samen stoppen

Met de positieve aanpak, ondersteuning per app en een grote online community, stoppen mensen door het hele land samen. Op deze manier houden stoppers het beter en langer vol. Ook nu weer geven bekende Nederlanders het goede voorbeeld. Dit jaar zijn dat zangeres Eva Simons, autocoureur Tim Coronel, journalist Arno Kantelberg en zanger Tommie Christiaan.

Speciaal aanbod voor bedrijven

Naast verschillende ondersteuning voor individuele deelnemers heeft Stoptober, net als voorgaande jaren, een speciaal aanbod voor bedrijven en organisaties die stoppen met roken bij hun medewerkers onder de aandacht willen brengen. Bedrijven en organisaties kunnen via stoptober.nl promotiematerialen bestellen en aanvullende trainingen kiezen.

De Hartstichting steunt Stoptober

Stoptober is een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), Hartstichting, KWF Kankerbestrijding, Longfonds, het Trimbos-instituut en GGD GHOR Nederland en Gezondheidsfondsen voor Rookvrij.

Rookvrij Nederland

Roken is niet goed voor je hart, het verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Een roker leeft gemiddeld 10 jaar korter dan een niet-roker. De Hartstichting zet zich samen met andere partijen in om kinderen rookvrij te laten opgroeien en roken te ontmoedigen:

Gezondheidsfondsen voor Rookvrij

Dit is een samenwerking tussen de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds. Gezondheidsfondsen voor Rookvrij (voorheen Alliantie Nederland Rookvrij) neemt het initiatief om de omgeving waarin kinderen opgroeien rookvrij te maken, rokers te motiveren om te stoppen en de overheid aan te zetten tot maatregelen om roken minder normaal en aantrekkelijk te maken.

Rookvrije Generatie

De Hartstichting is initiatiefnemer van de Rookvrije Generatie. Overal om ons heen zien we het gebeuren. Steeds meer plekken worden rookvrij. En sigaretten worden op steeds minder plekken verkocht. Wen er maar aan. Want een wereld waarin onze kinderen volledig rookvrij kunnen opgroeien, komt hoe dan ook steeds dichterbij.

Wist je dat...

• ... iedere week honderden kinderen verslaafd raken aan roken?​​ Kinderen zijn extra gevoelig voor verslaving: hoe jonger je begint met roken, hoe lastiger het is om te stoppen;
  • ... 23% van de volwassen Nederlanders rookt?
  • ... er per jaar 20.000 Nederlanders sterven aan de gevolgen van roken en enkele duizenden door meeroken?

Doe ook mee

Misschien wil je zelf stoppen met roken, of misschien heb je patiënten die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken.
Tommie Cristiaan, Eva Simons en Arno Kantelberg gooien Stoptober-ballon in de lucht