Hart- en vaatziekten staan centraal op 29 september. Voor twee activiteiten vragen we graag in het bijzonder je aandacht: Dress Red Day en de talkshow Hartzaken. Misschien neem je al aan een van die activiteiten deel. Voor wie dat nog niet doet, is het nog niet te laat.

1. Dress Red Day: rode kleding én gebouwen

Op vrijdag 29 september, Wereld Hartdag, vraagt de Hartstichting extra aandacht voor hart- en vaatziekten bij vrouwen. Dat doen we door alle Nederlanders te vragen om zich, uit solidariteit met vrouwen met hart- en vaatziekten rood te kleden. Dit jaar doen er 13 gebouwen mee, waaronder de Zalmhaventoren in Rotterdam en Paleis Soestdijk.

Dress Red Day werd lange tijd door de Hartstichting gevierd, maar stopte tegelijk met de intrede van het coronavirus. Omdat in de nieuwe strategie, waar we dit jaar mee beginnen, het belang van diversiteit voorop staat, heeft de Hartstichting besloten om de dag in ere te herstellen. Directeur Hans Snijder zegt hierover: “We maken zichtbaar werk van diversiteit, zoals verschillen tussen man en vrouw, culturele en etnische achtergronden in onderzoek, opsporing en preventie. Hoewel er de laatste tijd veel verbetering is en oog is voor verschillen tussen mannen en vrouwen in cardiovasculair onderzoek, blijft het belangrijk om dit onderwerp in de schijnwerpers te zetten."

2. Talkshow Hartzaken: actuele en urgente verhalen over het hart

De succesvolle en positief ontvangen talkshow Hartzaken, die de Hartstichting vorig jaar voor het eerst op de planken bracht, krijgt een blijvend en jaarlijks vervolg op 29 september, Wereld Hartdag. De komende editie van Hartzaken wordt gepresenteerd door Hanneke Groenteman. Zij zal aansprekende gasten interviewen zoals professor Jolanda Kluin (Erasmus MC) over haar onderzoek naar het hybrid heart en professor Hester den Ruijter (UMC Utrecht) over de laatste stand van zaken van haar onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen.

Zebravisjes en invloed van de omgeving

Cardioloog Robert Tieleman (Martini Ziekenhuis en UMCG) deelt de ervaringen die zijn opgedaan met het eerste hartcheckpunt in Groningen. In het gesprek met de Rotterdamse huisarts en onderzoeker Shakib Sana staat de gezondheidskloof centraal. Professor Jeroen Bakkers (Hubrecht Instituut) vertelt wat we kunnen leren van zebravissen die zelf hartschade repareren.​ In het gesprek met internist-endocrinoloog professor Liesbeth van Rossem (Erasmus MC) vestigen we de aandacht op de invloed van onze omgeving op gezondheid. De talkshow wordt opgenomen en is na afloop te zien op onze website

Interessant voor jou

Het laatste nieuws voor professionals