Professionals.Hartstichting.nl wordt geladen

Bijgewerkt op 15 juli 2024

Samen bouwen aan bekendheid

De Hartstichting financiert en faciliteert onderzoek op het gebied van hart- en vaatziekten. We stimuleren samenwerking om de hartgezondheid van de Nederlandse samenleving te verbeteren. Dit kunnen we doen dankzij geld, tijd en aandacht van onze donateurs en vrijwilligers. Om dat in de toekomst te kunnen blijven doen, is het erg belangrijk dat we laten zien wat we met die bijdragen doen. 

Daarom moeten we de waarde en het belang van jouw onderzoek goed uitleggen aan onze achterban. Bijvoorbeeld een bijdrage aan een betere behandeling, aan betere zorg of aan een volgend onderzoek, waarin iemand anders voortbouwt op jouw kennis. Om die boodschap over te brengen, hebben we een aantal communicatierichtlijnen opgesteld.

Richtlijnen voor communicatie

  • Voor onderzoekers en consortia

    De Hartstichting financiert zowel onderzoekers als consortia. Consortia zijn netwerken van onderzoekers en zorgprofessionals die samenwerken aan één duidelijk doel. De financiering van consortia doen we vaak samen met andere organisaties, zoals ZonMw, Health~Holland en NWO.

    Kijk in de financieringsovereenkomst
    Als je en persoonsgebonden beurs van de Hartstichting hebt, dan vind je de belangrijkste communicatieafspraken in de financieringsovereenkomst en hier op de website van de Hartstichting. Bij communicatie vanuit consortia kan net wat meer komen kijken dan bij communicatie over je eigen onderzoek. Let bijvoorbeeld op of er meerdere instituten en financiers betrokken zijn.

    Vermeld altijd de Hartstichting
    Vermeld altijd de Hartstichting als financier. Als de Hartstichting ook een andere rol heeft, bijvoorbeeld als samenwerkingspartner of initiatiefnemer, bespreek dan met je contactpersoon bij de Hartstichting de beste formulering en het juiste logo. Het is voor onze donateurs belangrijk dat je vertelt wat de steun van de Hartstichting inhoudt en waarom dat belangrijk is voor jouw onderzoek.  

    Consortia die worden ondersteund door de DCVA
    Ondersteunt de DCVA jouw consortium, kijk dan bij 'Voor consortia die ook worden ondersteund door de DCVA' verderop op deze pagina voor alle informatie.

    Presentaties
    Geef je een presentatie bij een congres, symposium, intercollegiaal overleg of een andere bijeenkomst? Gebruik dan het logo 'Gefinancierd door de Hartstichting' of het Engelstalige 'Financed by Hartstichting'. Deze kun je downloaden verderop op deze pagina. Als de Hartstichting ook een andere rol heeft, bijvoorbeeld als samenwerkingspartner of initiatiefnemer, bespreek dan met je contactpersoon bij de Hartstichting de beste formulering en het juiste logo.

    Persberichten
    Bij het toekennen van financiering maken we afspraken over publiciteit. We kunnen op ons initiatief de media opzoeken. We hebben dan jouw hulp nodig bij het maken van een goed bericht. Onderzoekers kunnen samen met de persafdeling van hun kennisinstelling ook zelf de media opzoeken, we verwachten dan dat we hiervan tijdig op de hoogte worden gesteld. Bij geplande publiciteit is dat minimaal twee weken van tevoren.

    Publiciteit is in belang van de onderzoeker én van onze donateurs. We vinden het daarom erg belangrijk dat niet alleen over het onderzoek zelf, maar ook over het belang ervan voor patiënten en over de rol van de Hartstichting wordt verteld. We hebben daarom altijd voor publicatie contact met elkaar.

    Wetenschappelijke publicaties
    Bij het publiceren van wetenschappelijke artikelen wordt de Hartstichting genoemd als financier. Je vermeldt hierbij ook het projectnummer. Afspraken hierover zijn ook terug te vinden in de financieringsovereenkomst. Vergeet je deze publicaties niet toe te voegen aan het dossier in Cavaris over je onderzoek?

  • Voor consortia die ook worden ondersteund door de DCVA

    De meeste consortia van de Hartstichting worden ook ondersteund door de Dutch CardioVascular Alliance (DCVA). We hebben hierover met de DCVA en met alle consortia communicatieafspraken gemaakt. Kijk dus goed in de financieringsovereenkomst naar de afspraken en richtlijnen die gelden voor jouw consortium.

    Presentaties
    Geef je een presentatie bij een congres, symposium, intercollegiaal overleg of een andere bijeenkomst? Gebruik sowieso het logo ‘Gefinancierd door de Hartstichting’ of het Engelstalige 'Financed by Hartstichting'. Als de Hartstichting ook een andere rol heeft, bijvoorbeeld als samenwerkingspartner of initiatiefnemer, bespreek dan met je contactpersoon bij de Hartstichting de beste formulering en het juiste logo. 

    Je kunt daarnaast ook het logo van de DCVA gebruiken. Vraag dit aan via [email protected]. Hiernaast gebruik je ook het logo van de financier(s) en eventueel het logo van het instituut waarvoor je werkzaam bent.

    Online
    Elk DCVA-project kan een webpagina op www.dcvalliance.nl krijgen. Hier is naast informatie over de doelstelling, opzet en projectleiding, ook ruimte voor onder meer:

    • link naar de financier(s);
    • het aankondigen van meetings;
    • nieuws over het talentprogramma;
    • publicaties vanuit het project.

    Mocht je zelf een website laten ontwikkelen, zorg dan dat de rol van de Hartstichting correct wordt vermeld, zoals hierboven beschreven. Meld je contactpersoon bij de Hartstichting vooraf dat je een site gaat of laat maken. We denken graag met je mee. 

    Persberichten
    Publiciteit is in het belang van de onderzoeker én van onze donateurs. We vinden het daarom erg belangrijk dat niet alleen over het onderzoek zelf, maar ook over het belang ervan voor patiënten en over de rol van de Hartstichting wordt verteld. Bij het toekennen van financiering maken we daarom afspraken over publiciteit. Deze zijn terug te vinden in de overeenkomst.

    In het kort: we hebben vóór publicatie altijd contact met elkaar. We kunnen op ons initiatief de media opzoeken. We nemen dan contact op met de onderzoekers om samen een mooi verhaal te maken. Onderzoekers kunnen, in overleg met de Hartstichting, ook zelf de media opzoeken. De Hartstichting helpt dan met het schrijven van het persbericht en het contact met de media.

    In het persbericht wordt tenminste het volgende opgenomen:

    • in de eerste, vetgedrukte alinea: "Dit onderzoek/consortium is gefinancierd door de Hartstichting";
    • elders in het persbericht worden de specifieke betrokken partners, die samenwerken in de DCVA, genoemd en ook de ambitie van de DCVA.

    Voorbeeldzinnen kun je opvragen bij [email protected] of [email protected].

    Wetenschappelijke publicaties
    Bij het publiceren van wetenschappelijke artikelen wordt in elk geval de Hartstichting als financier genoemd. Daarnaast kun je ook de DCVA en de eventuele andere financiers noemen zoals beschreven staat in de financieringsovereenkomst.

Logo Hartstichting

Ben je onderzoeker of zorgprofessional en/of werk je bij een instelling die gefinancierd wordt door de Hartstichting? Gebruik dan het logo 'Gefinancierd door de Hartstichting' bij communicatie over het gefinancierde project. Dit logo wordt bij elke uiting gevoerd. Denk hierbij aan posters, presentaties persberichten en artikelen. Er is ook een Engelstalige variant beschikbaar. Beide kun je onderaan deze pagina downloaden.

Past dit logo niet, bijvoorbeeld omdat de Hartstichting niet alleen financier is en je ook actief met medewerkers van de Hartstichting samenwerkt? Neem dan contact op voor het ontvangen van een beter passend logo.

Let op: het logo van de Hartstichting, bestaande uit een beeldmerk (hart met fakkel) en de tekst ‘Hartstichting’ zonder toevoeging, wordt alleen door de Hartstichting zelf gebruikt.

Heb je vragen?

Neem contact op met communicatiemedewerker Hanneke Reinders. Mail naar [email protected].