Lijkt het je leuk om samen met een of meerdere burgers onderzoek te doen naar hart- en vaatziekten? Bijvoorbeeld om meer te weten te komen over medicijngebruik, of over de invloed van sporten op het hart. Doe mee met onze eerste burgerwetenschapsprojecten!

Wat is burgerwetenschap?

Bij burgerwetenschap, ook wel bekend als Citizen Science, doen burgers alleen of samen met beroepswetenschappers onderzoek. Burgers kunnen op verschillende manieren een bijdrage leveren. Ze kunnen bij het hele proces betrokken zijn, van onderzoeksvraag bedenken tot het analyseren van de data. Ook zijn er projecten waarbij ze alleen helpen bij één onderdeel, zoals het verzamelen van data. De nationale tuinvogeltelling is hier een bekend voorbeeld van.

• Enkele voorbeelden van burgerwetenschap

Eerdere burgerwetenschapsprojecten die ZonMw financierde zijn:

• Van Vrouwen voor Vrouwen: deel je gezondheid met je eigen vaginale bacteriën.
      Sommige bacteriën kunnen vaginale infecties voorkomen. Dit onderzoek bekijkt of het delen van zelf verzamelde bacteriën helpt bij het verbeteren van de vaginale gezondheid. De deelnemers en bedrijven die hieraan meedoen hopen zo een bacteriemix te ontwikkelen. Dit middel moet urineweg- of vaginale infecties bij vrouwen voorkomen.

• De Kwekerij: een Leidse proeftuin voor een nieuwe aanpak van diabetes type 2 door burgers via leefstijl en het helpen van elkaar.
      Stichting Je Leefstijl Als Medicijn is een burgerinitiatief. Mensen met diabetes type 2 helpen elkaar online om gezonde gewoontes vol te houden. Dit doen zij samen met Stichting Vitality club. Dit is een organisatie waarbij mensen door het hele land elkaar aanmoedigen om meer te bewegen.

• VRBEELDING: beeld van een goed leven met dementie via VR-brillen
      Veel mensen zijn bang om dementie te krijgen. Ze denken dat hun leven dan niet meer waardevol is. Deze angst kan van invloed zijn op de zorg of hoe iemand omgaat met een bekende met dementie. Een VR-bril laat iemand een levensechte ervaring meemaken. Bijvoorbeeld hoe het is om met dementie te leven. Dit kan iemands beeld over dementie misschien veranderen.

Waarom doet de Hartstichting dit?

De Hartstichting wil bijdragen aan een goede hartgezondheid voor iedereen. We vinden het daarom belangrijk dat onderzoek heel goed aansluit bij de wensen van burgers. Burgerwetenschap verbetert de kwaliteit van onderzoek doordat burgers een unieke kijk hebben op een probleem. We denken dat er onderwerpen zijn waar wetenschappers nog niet aan hebben gedacht, maar die burgers wel belangrijk vinden. Ook levert het informatie op waar je als onderzoeker anders geen toegang tot hebt. We zijn ook benieuwd welke externe oorzaken invloed hebben op ons lichaam en onze gezondheid.

Wat verwachten jullie van mij?

We verwachten dat je tijd investeert in het onderzoek. Je gaat voor langere tijd samenwerken met een of meerdere burgers. Je kunt tijd vrijmaken om te overleggen en om bij te dragen aan het onderzoek. Van tevoren spreken jullie een taakverdeling af. De Hartstichting zorgt voor de nodige begeleiding, maar we verwachten dat jullie een zelfstandig onderzoeksteam gaan vormen.

Hoe verloopt de oproep?

• In principe kunnen alle burgers met interesse in hart- en vaatziekten zich aanmelden als burgerwetenschapper, dat gebeurt via het formulier op de algemene informatiepagina. Sommigen hebben zelf al een onderzoeksvraag bedacht.
  • Je kunt als beroepswetenschapper jouw interesse om mee te doen aan ons doorgeven via het formulier onderaan deze pagina. Als je al contact hebt met een of meerdere burgers, dan kunnen jullie je samen aanmelden. In dat geval vullen jullie beide formulieren in.
  • We maken een selectie uit alle aanmeldingen. Burgers die een idee hebben ingediend brengen we in contact met ten minste één beroepswetenschapper. Op woensdag 17 april organiseren we een verplichte informatiebijeenkomst, houd deze datum vrij in je agenda.
  • Het is daarna de bedoeling dat jullie samen een uitgebreid voorstel schrijven over jullie onderzoek en deze indienen. Een onafhankelijke commissie beoordeelt vervolgens deze voorstellen en kiest de projecten die financiering krijgen. De onderzoeken kunnen vanaf november beginnen.

Doe mee aan burgerwetenschap

Lees in de brochure Samen aan de hartSlag alle voorwaarden die horen bij deze oproep. Vul het onderstaande formulier uiterlijk 18 maart om 14.00 uur in.