Werk je aan een innovatief onderzoek dat een bijdrage levert aan preventie, vroege opsporing en betere behandeling van hart- en vaatziekten? Dan biedt de samenwerking tussen de Hartstichting, de British Heart Foundation (BHF), het Deutsches Zentrum für Herz-Kreislauf-Forschung (DZHK) en la Fondation Lefoulon-Delalande (FLD) mogelijkheden voor financiering.

Met dit internationale financieringsprogramma willen we onderzoekers die bezig zijn met het verstevigen en uitbouwen van hun onderzoekslijn de mogelijkheid bieden internationale samenwerkingen aan te gaan of te bestendigen. De meerwaarde van de samenwerking tussen onderzoeksgroepen uit de vier landen moet daarom duidelijk naar voren komen in de aanvraag. Voor de Hartstichting is dit financieringsprogramma daarnaast een belangrijke manier om meer impact te behalen op voor ons belangrijke thema’s die bijdragen aan onze missie: een gezond hart voor iedereen, voor nu én later.

Programma 2024

Ook dit jaar staat het programma in het teken van talentontwikkeling. Aanvragen kunnen ingediend worden door mid career onderzoekers die bezig zijn met het verstevigen van hun eigen onderzoekslijn en het uitbreiden van hun onderzoeksgroep. Er zijn in 2024 enkele aanpassingen aan het programma doorgevoerd:

• De voorwaarden voor onderzoekers met een klinisch profiel zijn verruimd en gelijkgetrokken met de voorwaarden voor onderzoekers met een niet-klinisch profiel.
  • De samenwerking is uitgebreid met het Franse la Fondation Lefoulon-Delalande. Dit heeft als gevolg dat aan iedere aanvraag minimaal drie landen moeten deelnemen.

Budget

De Hartstichting, de BHF, het DZHK en het FLD hebben de intentie om ook dit jaar weer 4 projecten te financieren. Per onderzoeksvoorstel mag per land maximaal €500.000 euro aangevraagd worden.

Voorwaarden

Om voor deze financiering in aanmerking te komen moet je aanvraag voldoen aan de volgende voorwaarden:

• Het onderzoek moet bijdragen aan de preventie, vroege opsporing en betere en snellere behandeling van hart- en vaatziekten.
  • Het onderzoek versterkt waar mogelijk één van de door de Hartstichting gefinancierde consortia inclusief alle DCVA-consortia.
  • In de aanvraag wordt beschreven hoe het onderzoek bijdraagt aan de landelijke agenda voor hart- en vaatziekten.
  • De steun van twee extra landen is nodig om het onderzoek uit te voeren.

Voorstel indienen

Overweeg je een voorstel in te dienen? Neem altijd eerst contact op met de Hartstichting om te bespreken of je als aanvrager voldoet aan de voorwaarden voor indiening. Mail researchmanager Joost Leenders op [email protected] of bel 070 315 55 08.

De andere aanvragers moeten ook contact opnemen met de financier in hun eigen land. Nadat de laatste onderzoeksgroep contact heeft gehad met zijn financier ontvang je de link voor het indienen van je voorstel. Via die link kun je tot en met 27 juni 13.00 uur (CET) 2024 je voorstel indienen.

Interesse?

Download hieronder de brochure voor meer informatie over de voorwaarden en het proces van indienen.
  • Samenstelling commissie 2023

Position/affiliation

Professor Garret FitzGerald, MD (USA; IRP Chair)

Professor in Translational Medicine and Therapeutics, Perelman School of Medicine, University of Pennsylvania