Met deze Dekkerbeurs maken de onderzoekers de volgende stap in hun carrière en met hun onderzoek dragen ze bij aan onze droom: iedereen een gezond hart. Het gaat om een totaalbedrag van 3,7 miljoen euro.

De onderwerpen van de onderzoekers lopen erg uiteen. Van vroege opsporing van hartfalen met een supersnelle 3D-echo tot het genezen van onbehandelbare hartziekte door DNA te herschrijven. Ook als huisarts of psychiater kun je innovatief onderzoek doen naar hart- en vaatziekten, deze onderzoeken lichten we hier voor je uit.

Beslishulp voor huisartsen

Huisarts en senior onderzoeker dr. Ralf Harskamp wil bij pijn op de borst vlot kunnen achterhalen of er sprake is van een hartinfarct. Dit gaat hij doen met behulp van een snelle bloedtest in combinatie met een risicoscore op basis van een vragenlijst. Harskamp: “Ik hoop dat huisartsen met de uitslag van de bloedtest en de risicoscore beter kunnen inschatten of iemand wel of geen acuut hartprobleem heeft. Zo kunnen we patiënten in de toekomst meer zekerheid bieden. Alleen de mensen die snelle hartzorg nodig hebben sturen we dan met spoed door voor behandeling in het ziekenhuis.”

Link met mentale gezondheid

Psychiater, geneticus en epidemioloog dr. Jorien Treur onderzoekt de relatie tussen hart- en vaatziekten en psychische klachten. Treur wil ontdekken hoe deze twee precies samenhangen en wat nou de oorzaak is en wat het gevolg. Treur: “Als het me lukt om te bepalen hoe de ene ziekte de andere beïnvloedt, kan ik dit gebruiken om verergering te voorkomen. Als ik bijvoorbeeld zie dat depressie leidt tot ergere hart- en vaatziekten, moeten we depressieve klachten snel en goed behandelen bij mensen met hoog risico op hart- en vaatziekten.”

Benieuwd naar de laureaten?

Ontdek wie de andere acht laureaten zijn op onze publiekswebsite.