Een Dekkerbeurs is niet zomaar een beurs. De selectieprocedure is streng: er wordt gekeken naar de kwaliteit van de onderzoeker én de kwaliteit van het onderzoek. De Hartstichting kreeg dit jaar (ronde 2021) 105 aanvragen binnen. Om de beste Dekkeraanvragen te selecteren voor financiering laat de Hartstichting zich adviseren door twee belangrijke groepen: de Dekker-beoordelingcommissies en onafhankelijke referenten met diverse achtergronden en expertises.

• Deze onderzoekers ontvingen een Dekkerbeurs

Onderzoeker

Instituut

Type beurs

Dr. Stephan Huveneers Amsterdam UMC Established Investigator
    Dr. Jeffrey Kroon  Amsterdam UMC Senior Scientist
    Dr. Nordin Hanssen  Amsterdam UMC Senior Clinical Scientist
    Dr. Beatrijs Bartelds Erasmus MC  Clinical Established Investigator
    Dr. Pieter Postema  Amsterdam UMC Senior Clinical Scientist
    Dr. Maryam Kavousi  Erasmus MC Senior Scientist
    Dr. Uyen Chau Nguyen Maastricht UMC+  Clinical Scientist
    Dr. Bob Roozenbeek  Erasmus MC Senior Clinical Scientist
    Dr. Hugo Kuijf  UMC Utrecht Senior Scientist
    Dr. Inge Mulder Amsterdam UMC Postdoc
    Drs. Irene de Boer LUMC Junior Clinical Scientist
    Dr. Nina Ajmone Marsan LUMC Clinical Established Investigator
    Dr. Jan Willem Buikema UMC Utrecht Senior Clinical Scientist
    Dr. Wouter Meijers  UMC Groningen Clinical Scientist
    Dr. Martijn Hoes  Maastricht UMC+ Postdoc

Referenten in het zonnetje

Ieder jaar selecteren we ook een "beste referent" internationaal en nationaal. Internationaal was de beste referent van 2021 dr. Pawel Rubis. Dit jaar ging de wisselbokaal van beste Nederlandse referent naar prof. dr. Carlie de Vries vanwege de manier waarop zij aanvragen beoordeelt en voorziet van constructief commentaar waar een aanvrager echt zijn voordeel mee kan doen.

Carlie de Vries ontvangt wisselbokaal van Marie-José Goumans

Veelbelovend onderzoek

De 15 onderzoeken dragen bij aan oplossingen voor veel verschillende soorten hart- en vaatziekten, zoals bijvoorbeeld onderstaande drie onderzoeken.

• Juiste ziekenhuis bij een beroerte via app

Bob Roozenbeek werkt aan een app die ambulance-medewerkers adviseert naar welk ziekenhuis ze moeten rijden bij een beroerte.
  • Betere toekomst kinderen met hartafwijking

Beatrijs Bartelds werkt met haar onderzoek aan haar missie: een gezonde toekomst voor kinderen met een aangeboren hartafwijking.
  • Stralings-therapie bij gevaarlijke ritmestoornissen

Pieter Postema wil onderzoeken of bestraling ook een gunstig effect heeft bij hartpatiënten met ernstige ritmestoornissen.

Over de Dekkerbeurzen

De Dekkerbeurzen worden dit jaar voor de 35e keer toegekend. Ze zijn vernoemd naar dr. E. Dekker, oud-directeur van de Hartstichting. Hij was in Nederland de initiator van de burgerhulpverlening bij een hartstilstand. Met de beurzen stelt de Hartstichting de onderzoekers in staat om zich langdurig bezig te houden met wetenschappelijk onderzoek naar hart- en vaatziekten. Daarmee kunnen ze een volgende stap in hun carrière als onderzoeker maken. De Dekkerbeurs helpt hen een eigen onderzoekslijn op te zetten en uit te bouwen.

Vraag ook een Dekkerbeurs aan

Bekijk de verschillende Dekkerbeurzen, de voorwaarden en de deadlines.