Met de Matching Grant kunnen nationale thematische consortia nieuwe studies starten die een impuls geven aan het consortium. De Hartstichting stimuleert met deze grant valorisatie en implementatie-activiteiten en de betrokkenheid van relevante partijen. Nieuwe oplossingen voor hart- en vaatziekten moeten hierdoor sneller beschikbaar worden voor patiënten.

50/50-financiering
Voorwaarde voor deze vorm van financiering is dat het consortium minimaal de helft van de kosten via private partijen bij elkaar brengt. De Hartstichting financiert de andere helft van het onderzoek vanuit de PPS-toeslag die door Health~Holland, Topsector Life Sciences & Health, beschikbaar is gesteld ter stimulering van publiek-private samenwerkingen.

Over de onderzoeken

• Vectorizing Therapeutic RNAs to Treat Laminopathy

Vanuit consortium Arena-Prime

Met de matching grant gaat Arena-Prime onderzoek doen naar de behandeling van laminopathieën. Specifiek gaan de onderzoekers nieuwe vormen van gentherapie (allel-specifieke siRNA’s en prime-editing) koppelen met nieuwe manieren om de gentherapie in de cel te brengen (vectoren).

Onderzoeksleider: Prof. dr. Yigal Pinto, Amsterdam UMC, locatie AMC
    Budget: €700.000, waarvan €300.000 gefinancierd door de Hartstichting
    Looptijd: 36 maanden

• Synergetic effects of A. soenhngenii / Ehallii and metformin on cardiometabolism in patients with type 2 diabetes

Vanuit consortium In Control-II

In deze studie kijken de onderzoekers naar het effect van de bacterie A. soenhngenii op het cardiometabolisme. Deze bacterie zet melkzuur om in het cardiometabool-gunstige butyraat. Tegelijkertijd is bekend dat metformine, dat gebruikt wordt voor de behandeling van type II diabetes juist zorgt voor een toename van melkzuur. De onderzoekers willen weten of een combinatie van deze bacterie en metformine een gunstig effect heeft op de glucosehuishouding en bloeddrukregulatie.

Onderzoeksleiders:
    Dr. Hilde Herrema, Amsterdam UMC, locatie AMC
    Prof. dr. Bert Groen, Amsterdam UMC, locatie AMC
    Budget: €562.400, waarvan €250.000 gefinancierd door de Hartstichting
    Looptijd: 24 maanden

• Targeting trained immunity to prevent cardiovascular disease

Vanuit consortium In Control-II

Sinds enkele jaren is bekend dat cellen van het aangeboren immuunsysteem na een kortdurende stimulatie een langdurig geactiveerde vorm kunnen aannemen. Er is toenemend bewijs dat dit verschijnsel, trained immunity genoemd, bijdraagt aan het ontstaan van atherosclerose. In deze studie gaan onderzoekers op zoek naar nano-biologische middelen die het proces kunnen remmen. De meest succesvolle kandidaten zullen vervolgens met behulp van in vivo modellen voor atherosclerose getest worden.

Onderzoeksleider: Prof. dr. Niels Riksen, Radboud UMC
    Budget: €572.617 waarvan €250.000 gefinancierd door de Hartstichting
    Looptijd: 30 maanden

Meer weten over Matching grants?

Kijk of jij in aanmerking komt.

Interessant voor jou

Geen resultaten gevonden.