Als eerste gezondheidsfonds stelt de Hartstichting, samen met ZonMw, financiering beschikbaar voor burgerwetenschap. Met burgerwetenschap willen we de kwaliteit van onderzoek verder verbeteren en nog meer laten aansluiten bij de behoeftes van burgers. Burgers hebben namelijk een unieke kijk op een probleem. Zo kan een burger een onderwerp aandragen waar wetenschappers nog niet aan gedacht hebben.

Burgers stellen vragen

Het idee van de oproep, genaamd Samen aan de hartSlag, is dat burgers zélf een cardiovasculair onderzoeksidee insturen. Ook kunnen burgers die geen eigen idee hebben meewerken aan een onderzoek dat aansluit bij hun interesse. De oproep is op 19 februari gepubliceerd en staat open tot 18 maart om 14.00 uur. Er is al veel animo: in twee en een halve week tijd hebben 128 mensen met een eigen onderzoeksvraag en 39 mensen met algemene interesse zich gemeld. De inzendingen zijn divers en gaan bijvoorbeeld over cholesterol, leefstijl en sport, medicijngebruik of hart- en vaatziekten bij vrouwen.

Beroepswetenschappers gezocht

Om antwoorden te vinden op de geselecteerde vragen zijn er naast burgers ook beroepswetenschappers nodig. Zij vormen samen met een of meerdere burgers een onderzoeksteam en helpen bij het uitwerken van een onderzoeksplan en de uitvoering daarvan. We maken een indeling op basis van interesse en expertise. Iedere beroepswetenschapper met belangstelling kan zich aanmelden. Het is mooi meegenomen als je al enige ervaring hebt met burgerparticipatie of -wetenschap, maar dat is niet verplicht.

Deel de oproep

Ken jij patiënten of mensen in je omgeving die vragen hebben waar de wetenschap nog geen antwoord op heeft? We komen graag met hen in contact! We willen de oproep breed verspreiden onder een diverse groep mensen. Deel de oproep daarom gerust verder in je omgeving. We hebben een aparte informatiepagina voor burgers.

Meld je aan

Lijkt het je leuk om te helpen bij deze unieke oproep? Bekijk alle informatie over Samen aan de hartSlag en vul het formulier in.