Elk consortium dat gesteund wordt door de Hartstichting moet een deel van het budget besteden aan de ontwikkeling van talent. Hierbij kun je denken aan een programma of workshop waar onderzoekers werken aan hun leiderschaps-, management- of ondernemersvaardigheden. Deze ‘soft skills’ zijn een belangrijke aanvulling op goede onderzoeksvaardigheden.

Het belang van talentwontwikkeling

Juist door deze te combineren kunnen de meest getalenteerde onderzoekers zich verder ontplooien. Zij kunnen zich ontwikkelen tot leiders van de toekomst in nationale en internationale onderzoeksconsortia. Ook een strategische positie buiten de academische setting kan heel waardevol zijn voor het cardiovasculaire landschap.

Onderzoek naar hart en nieren

RECONNEXT onderzoekt, als consortium binnen de Dutch CardioVascular Alliance (DCVA), de connectie tussen nierschade en hartfalen met stijve hartspier (HFpEF). De onderzoekers willen achterhalen welke mechanismes, via nierschade, leiden tot hartfalen. Daarmee hopen zij nieuwe voorspellende biomarkers te vinden, evenals moleculaire aangrijpingspunten voor nieuwe therapeutische interventies. Het is een interdisciplinair onderzoek met zowel experimentele, klinische als epidemiologische aspecten.

Interesse?

Bekijk de volledige oproep op de website van de DCVA.