Eindelijk mocht het weer. Een live-versie van de cardiovasculaire cursussen. Tachtig jonge onderzoekers troffen elkaar in Papendal. Hier kregen zij les van experts uit het veld, werkten zij samen aan opdrachten en vormden ze hun eigen netwerk. We spraken twee cursisten. Wat vonden zij van de cursussen?

Vanwege de coronapandemie en de daarbij behorende maatregelen konden de cursussen in 2020 helaas niet doorgaan. Dit jaar leek de sfeer wel éxtra goed. Het enthousiasme van cursisten én docenten was de gehele week voelbaar.

Mooie complete cursus

Britt van der Leeden volgde de cursus Vascular Biology & Pathology. Inhoudelijk sloot de cursus goed aan op haar eigen onderzoek naar brandwondverdieping, waarbij het weefsel onder de wond de perfusie in de microvaten verliest. Britt kijkt daarbij naar de invloed van bepaalde immuuncellen op vaatschade en stolling. “Deze cursus was voor mij heel nuttig omdat alles over bloedvaten aan bod kwam. De ontwikkeling, de gezonde staat, wat er allemaal mis kan zijn en niet geheel onbelangrijk: hoe je dit kunt onderzoeken. In de cursus spraken experts vanuit elke hoek in dit veld, waardoor de informatie die je krijgt heel compleet is. Daarnaast vond ik de link tussen het basaal onderzoek en de kliniek in deze cursus erg goed gelegd.”

— Britt van der Leeden, PhD-student cardiovasculaire pathologie, Amsterdam UMC, locatie VUmc.
Britt van der Leeden

Waardevol vrije tijd-programma

Ook over het vrije tijd-programma was Britt erg te spreken. Cursisten konden kiezen uit volleybal, rolstoel-basketbal en schermen. Hierbij werden ze begeleid door echte olympiërs. “Het was echt een mooie kans om laagdrempelig connecties met de andere cursisten te leggen”, vertelt Britt. “We hebben vooral erg veel gelachen. Toch was de beste ijsbreker wel het diner van de eerste avond, waarbij je bij elke gang wisselde van tafel. Hierdoor werd je gedwongen om op een informele manier met nieuwe mensen contact te leggen. Veel van de deelnemers van de cursus heb ik nu op Linkedin en een aantal spreek ik nog regelmatig."

Next level-cursus

Maarten Brandt is een van de zeventien onderzoekers die de Next level-cursus volgde. Naast theoretische verdieping focust deze cursus zich vooral op de ontwikkeling van de cursisten tot onderzoeker met maatschappelijke impact. “Veel van de sessies waren erop gericht ons na te laten denken over de manier waarop wij onze toekomst zagen binnen het wetenschappelijk onderzoek”, vertelt Maarten. “Eén van de meest kritische aspecten om deze toekomst te doen slagen betreft natuurlijk de financiering van onderzoek en voor mij persoonlijk waren alle tips en tricks voor het aanvragen van een beurs erg nuttig. Daarnaast was de sessie waarin alle deelnemers kort uit de doeken deden waarmee zij zich bezig hielden erg praktisch. Weten waar de krachten van collega’s in het veld liggen werkt samenwerking in de hand.”

— Dr. Maarten Brandt, Postdoctoraal onderzoeker experimentele cardiologie, ErasmusMC Rotterdam.
Maarten Brandt presenteert een poster

Publiceren niet het hoogst haalbare doel

Andere sessies gingen onder andere over talentontwikkeling, het betrekken van gebruikers bij je onderzoek en valorisatie. Belangrijke onderwerpen waar je als onderzoeker niet dagelijks bij stilstaat. “Binnen de academische wereld lijkt het publiceren van onze bevindingen soms het hoogst haalbare doel, maar hiermee is een patiënt vaak niet direct geholpen. De ervaringen van enkele deskundigen met betrekking tot de weg die dient te worden afgelegd om van een goed idee tot daadwerkelijk tastbare vooruitgang te komen vond ik inspirerend.”

Ook een cursus volgen?

De Hartstichting organiseert de cardiovasculaire cursussen sinds 2004. Dit doen we in nauwe samenwerking met de cardiovasculaire onderzoeksinstituten. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Interessant voor jou

Het laatste nieuws voor professionals

Geen resultaten gevonden.