Wat is open access?

Open access houdt in dat tijdschriftartikelen en andere wetenschappelijke publicaties direct en gratis zijn te bereiken. Open access publiceren vergroot de vooruitgang in de wetenschap en de (maatschappelijke) impact van onderzoek. Het draagt er bovendien aan bij dat patiënten sneller profiteren van wetenschappelijke inzichten.

Drie manieren om je resultaten te delen

Er zijn verschillende manieren om open access te publiceren:

Gouden route

Dit is publicatie in een volledig open access-tijdschrift. Het tijdschrift dient opgenomen te zijn in de Directory of Open Access Journals (DOAJ). Deze route is de voorkeursroute van de Hartstichting.

Hybride route

Dit is publicatie in een traditioneel wetenschappelijk tijdschrift. De uitgever maakt het artikel vrij toegankelijk na betaling van de publicatiekosten. Vaak zijn er voor de publicatiekosten kortingsregelingen gemaakt tussen de universiteit en de uitgever.

Groene route

Dit is publicatie in een repository van een universiteit of een repository die is opgenomen in de DOAJ Directory of Open Access Repositories (DOAR). Hiernaast is het mogelijk om het artikel ook in een traditioneel wetenschappelijk tijdschrift te publiceren. De voorwaarden die uitgevers hiervoor hanteren, zijn verschillend (zie de Sherpa/RoMEO-database). Het artikel in de repository wordt bij voorkeur gelijktijdig met het artikel in het wetenschappelijk tijdschrift gepubliceerd, tot uiterlijk binnen zes maanden na publicatie in het wetenschappelijk tijdschrift.